Timmy Tid Kake

Det er Timmy Tid :)

 
Etter å ha laget Hello Kitty til 1-årsdag for Julie, var det denne gangen storebror Peder som ble overasket av mamma og pappa på 3-årsdagen sin med denne artige Timmy Tid kaken. Har selv sett en god del Timmy Tid med mine barn og etter å ha googlet litt så jeg at de fleste kaken hadde dette designet, så det fikk min også ;) Så har du lyst til å se hvordan jeg laget både barnehagen og resten av dekorasjonen på kaken finner du det lett beskrevet i dette innlegget :)



Jeg valgte å bruke firkantede former til denne kaken, liten til huset og stor til selve hovedkaken, men bruk de formene du har tilgjengelig og skjær heller til den formen du ønsker. I helformer legger jeg alltid bakepapir i bunnen og sprayer godt med Wilton Bake Easy Formfett , slik at de er enkle å få ut av formen.

 
Ble litt vulkanform denne gangen, men det er bare å skjære den til så den blir rett, jeg bruker alltid bunnen som topp likevel da den gir den jevneste og fineste overflaten.

 
Fyll kaken med det du ønsker :) , jeg har brukt Funcake Mix til smørekrem og blandet inn noen dråper med LorAnn Oils Bringebær og litt melkesjokolade. Mmmm.... kjempe deilig synes i hvertfall jeg :) og det finnes mange andre spennede smaker å tilsette.

 
Siden jeg liker å farge all fondanten selv, tilsatte jeg denne gangen Leaf Green Pastafarge i Marshmallow Fondant til å dekke kaken og se ut som gress.

 
Firkantede kaker er ikke noe vanskeligere å trekke enn en vanlig rund kake, så ikke vær redd for å gi det et forsøk ;) Husk bare å starte med å klemme inn alle hjørnene før du så forsiktig tar sidene. 

 
Og her er hvordan barnehagen ble laget og plassert på kaken :)

 
Først skjærte jeg av toppen slik at den hadde passende tykkelse (ca 2-3 cm) og litt av sidene slik at den ble avlang. Avskjæret brukte jeg til å forlenge i høyden da den ble litt for lav.

 
Skjær så til taket.

 
Dette var ikke så lett, men dekk hele barnehagen med smørekrem. Siden det ikke er fyll inni brukte jeg litt ekstra mye på utsiden denne gangen.

 
Denne Tremønstrete Pregermatten er genial! Kjempe enkel å bruke og slike små detaljer løfter absolutt helhetsinntrykket av kaken. 
 
 
Tenkte en god stund på hva som ville bli den beste måten å trekke barnehagen på og dette er hva jeg kom fram til ;) Etter å ha kjevlet ut og brukt pregermatten på fondanten snudde jeg den opp ned og la kaken oppå.
 

Skjær så vekk all overflødig fondant med en skarp kniv eller en Modelleringskniv i plast.

 
Gjør så det samme med en større bit fondant og denne gangen legges den over kaken slik at oversiden og sidene også dekkes.

 
Da er basen for barnehagen ferdig og grillspyd er plassert i bunnen for å gi ekstra støtte til å stå trygt på kaken (spesielt viktig når den skal fraktes).
 
 
Nå liker jeg egentlig ikke å ha uspiselige ting i kakene og spesielt ikke ting av tre, så her er et lurt tips til å sikre at det ikke blir sittende igjen noen fliser eller biter av grillspydene. Sugerør :)
 
 
 Finn passende avstand ved å måle opp med spydene på barnehagen din. Klipp så av sugerørene så de ikke lengre stikker opp av kaken, men ligger rett i underkant av fondant laget.

 
Ta da... :) Ikke så vanskelig som jeg hadde forberedt meg på at det skulle bli faktisk :)

 
Så pyntes huset med takstein, vinduer, dør og litt ekstra støtte med små blomster rundt.


Timmy figuren lagde jeg noen dagen i forveien slik at det på dagen bare var å plasssere han rett på kaken :) Og skikkelig kul ble han synes nå jeg.. ;)

 
Til diverse pynt rundt om på kaken brukte jeg Gerbera/solsikk Utstikker.
 

Clickstix script Små bokstaver , Store Bokstaver og Tall er kjempe lette å bruke til å skrive på kaken, ejektoren dytter fondanten lett ut og de kan så plasseres rett på kaken. Bruk Spiselig Lim slik at de blir sittende fast.
 


Igjen brukte jeg pregermatten da jeg lagde gjerdene :)


 
Og litt forskjellig pynt rundt om kring på sidene :) så er kaken ferdig !

En super overaskelse til bursdagsbarnet og kjempe artig kake å lage. Håper det ga deg noen tips eller ideer til å prøve selv :)

Her er noen flere bilder av kaken :)






Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,