Jungelkake

Dette var hovedkaken i min sønn's 2 årsdag med jungeltema :) Artig kake med 2 figurer og lys som sto til resten av dekorasjonen. Tror mine små liker at mamma baker og jeg har nok en liten anelse om at bursdagsbarnet selv kommer til å bli en liten konditor en dag  ;)


Foruten figurene så er kaken veldig lett å lage og i dette innlegget vil du se hvordan jeg har gjort det :) Her vil du også finne gode tips til å lage palmer av fondant. Egne innlegge med trinn-for-trinn på figurene kommer snart ;)




Her er det jeg brukte for å lage palmene, ser jeg har glemt CMC / Tylose men det er selvsagt blandet inn i Fondanten slik at den stivner.

Start med å lage palmene noen dager i forveien. Lag alltid noen ekstra i tilfelle 1 eller 2 skulle gå i stykker. Denne gangen var min største gutt litt for nysgjerrig og brakk en av palmene i to, godt jeg fortsatt hadde nok til kaken for disse kan man ikke haste produsere samme dag som de skal settes på kaken.


Skjær ut palmeform med en skarp kniv.


Finn fram noen skåler som har en passende bue. Jeg har lagt et lite stykke bakepapir under slik at jeg er sikker på at de ikke vil sitte fast. Til stammen har jeg brukt 3 stk saltstenger per palme og med litt Spiselig Lim og fondant i enden vil de holde seg sammen. Slik de står på bildet nå er de opp ned.


Lag et par kokkosnøtter og fest med spiselig lim :)


Lag den bunnen du ønsker, jeg valgte denne gangen sukkerbunn.


Uansett hva den fylles med er det lurt å ha et lage med krem på utsiden. Aller helst burde det vært sjokoladesmørekrem for å minimere ujevnheter, men når jeg ikke skal ha det inni kaken lot jeg det være denne gangen og brukte det jeg hadde.


Med min 51 cm Plast Kjevle, som også er perfekt til å løftefondanten over på kaken med, har jeg kjevlet ut et passe stort lokk.


Trekket er forsiktig lagt over kaken og overflødig fondant er skåret bort.


Denne gangen ble det et ekstra lag på toppen og jeg brukte samme form som da jeg stekte kaken til å få nøyaktig lik størrelse.


Om du ikke ønsker dobbelt lag kan sidene kjevles ut som en lang strimle og skjøtes sammen på baksiden.


Figurer på kaker tar ganske så stor plass så 2 fikk holde denne gangen, men minstemann er også svært glad i sebra, så da dekorerte jeg like gjerne sidene med sebra mønster ;) Mye å velge mellom for det er mange artige dyr med fantastisk fint mønster ;)


Det kjekke er jo at mønsteret ikke skal være likt hele veien og det er derfor lett å bare skjære for frihånd.


Her er det på plass på kaken og festet med spiselig lim.


Til både Små og Store bokstaver og Tall har jeg brukt Clickstix utstikker med ejektor, kjekt redskap som jeg bruker veldig ofte :) og ejektoren gjør at de er lette å få ut.


Da gjennstår kun å plassere all dekorasjon som er laget i forveien :) 


Lim palmetoppene på stammene og la de tørke litt før de settes på kaken. Jeg presset de bare forsiktig ned i fondanten til de sto støtt. Figurene er ikke så vanskelige som en skull tro, og mye letter om en har noe å se etter, så egne trinn-for-trinn kommer på bde ape og elefant :)

Da var alt klart til stor feiring av nå så store Kasper gutten min :) Takk for at du tok en titt og for mer inspirasjon til jungeltema kan også Giraffkake , Regnbuemuffins og Jungelbursdag anbefales ;)



Etiketter: , , ,