Super Mario kake

Nå har ikke jeg spilt Nintendo siden tidlig 90 tallet, men Super Mario var en av mine favoritt spill :) Da jeg ble spurt om å lage en Super Mario kake til Ludvig som fylte 8 år var det en selvfølge at kaken skulle ha stjerner, kjøttetende blomster, bokser med mynter og sopp og ikke minst en figur av selveste Mario som forsvinner ned i et av rørene :) Ja, rett og slett litt av alt fra Super Mario verden.


Trinn-For-Trinn på denne Mario figuren i fondant vil komme i eget innlegg, så i første omgang viser jeg hvordan resten av pynten ble laget.


 
Start med stjernene. De trenger minst 3 døgn på å stivne om de skal stå oppreist på kaken. Bland litt CMC / Tylose i Gul Fondant, eller farg selv med Golden Yellow Pastafarge. Disse Stjerne Utstikkere i pk/3 bruker jeg mye og gjøre det lett å få perfekte stjerner hver gang.

 
Til øyne brykte jeg litt Svart farget fondant trillet i små kuler og limt på med Spiselig Lim. Bruk Wilton Pastafarge White White til å male på små hvite flekker eller en bitte liten bit hvit fondant.

 
Så var det de kjøttetende blomstene :) Trill ut passe store kuler i Rød Fondant, jeg brukte ikke CMC / Tylose denne gangen da de ikke trenger å stivne for å bli plassert på kaken.

 
Skjær så ut munnen. Jeg brukte først en vanlig kniv, men det ga et ruglete mønster, så jeg anbefaler å bruke en plast kniv som finnes i Modellerings Sett.

 
Jeg startet med å bruke fondant til leppene, men i etterkant ville jeg heller ha brukt Royal Icing istedet.

 
Noen prikker rundt om kring på sidene festet med spiselig lim.

 
Da jeg skulle begynne med de skarpe tennene var det ikke lett å få det til med fondant så da valgte jeg å lage litt Royal Icing av Funcake Mix som er gjort på 1-2-3 :) Resultatet ble mye bedre og jeg kunne like gjerne ha laget munnen og prikkene med denne også, men nå vet jeg det tilneste gang ;)

 
En sprøytepose og Rund Tip #2.

 
Så har du farlige kjøttetende planter ;)

 
Her kan du se produksjonsformen :) Litt bakepapir i bunnen og litt til å dekke over etterpå før jeg plassere det trygt i skapet slik at det kan stivne. Jeg har også laget stilker til blomstene med tilsatt CMC / Tylose slik at de vil kunne stå oppreist og bære selve blomstene ved siden av kaken.  Lager selvsagt litt ekstra av alt i tillfelle jeg blir nødt til å forandre planene eller noe går i stykker ;)

 
Med min 51 cm Plast Kjevle kjevler jeg ut et passe stort lokk i Fondant farget med Sky Blue Pastafarge.

 
Plasser på kaken og bruk gjerne en Fondant Smoother til å presse ut eventuelle luftbobler.

 
Legg fondanten ned langs sidene og også her kan du bruke fondant smootheren til å få et ekstra fint resultat.

 
Skjær vekk overflødig fondant og kaken er så klar for å pyntes :)

 
Stjernene valgte jeg å presse ned i fondanten slik at de hadde god støtte og selvsagt også festet med Spiselig Lim.
 
 
Som vanlig brukte jeg Clickstix sine ejektor utstikker til Store Bokstaver og Tall. Skal du invistere i bokstav utstikkere anbefaler jeg disse på det sterkeste.

 
Her er de plassert på kaken festet med spiselig lim.

 
Noen grønne hauger slik det er i Mario verden....

 
Skyer.....


Bokser....

 
Og penger som spruter ut :) I tillegg laget jeg også både sopp og stjerne som kom ut av enkelte av boksene rundt kaken.

Da er min kake ferdig og selv om du ikke lager en Mario figur så er det fortsatt mye annen pynt som kan lages isteden. Veldig fornøyd med resultatet og Trinn-For-Trinn på selveste Super Mario kommer snart ;) Takk for titten og håper du fant noen nyttige tips eller ideer til et eget bakeprosjekt :)  
 

 


 

Etiketter: ,