Dåpskake med Conversesko

Nå har jeg gledet meg lenge til å få på plass innlegget med trinn-for-trinn på en skikkelig tøff dåpskake med conversesko :) Lagde denne flotte stablekaken for 2. gang nå i helgen og det blir nok ikke den siste ;) Absolutt et blikkfang på bordet og passer like godt til ei lita jente som en gutt!
 
 
Ved å gjøre små endringer kan kaken forandres til å matche dåpens tema. Helgens kake hadde stjerner i steden for blomster som gikk igjen i borddekorasjon og pynt i lokalet :)


 
Jeg starter alltid med å lage pynten noen dager i forveien. Da ligger alt klart og venter når det er tid for å bake kaken og dekorere. En enkel Blossom Cutter and Mold lager fantastiske blomster og med litt CMC / Tylose i fondanten vil de stivne ganske kjapt og beholde formen. Pynt med noen Sukkerperler som festes med Spiselig Lim.

 
Her er kakene stekt og fylt :) For aller best resultat for en jevn og glatt overflate lønner det seg å bruke en oppskrift på en fast bunn og legge et tynt lag med sjokoladsmørekrem eller et rent sjokoladefyll på utsiden. Det synes ikke på bildet, men den minste kaken står også på et tynt fat som er akkurat like stort som selve kaken slik at den senere kan stables.

 
Denne 51 cm Plast Kjevlen er veldig bra for å kjevle ut fondant. Her har jeg startet med den øverste etagen.

 
Bruk gjerne en Fondant Smoother eller noe lignende du har tilgjengelig til å sikre at det ikke danner seg noen luftbobler på toppen av kaken.

 
Det høyere kaken er det vanskeligere er det å legge trekket. Fondantens omkrets blir større og større mens kakens forblir den samme hele veien. Min toppetage ble i høyeste laget og dette bildet viser fortsatt noen folder etter at jeg har jobbet lenge med å jevne ut fondanten. Bruk gjerne fondant smoothern på sidene også.

 
Til pynt på sidene er det brukt Impression Mat Large Diamond som strykes mot kaken med fondant smoothern.

 
Her er da resultatet :) Synes selv det er utrolig fint og ganske så lett å få til også ;) Med et Skjære Hjul kan linjene markeres og ved å benytte det hakkete hjulet vil du få et mønster som ligner systing :)

 
Jeg synes det er fint å pynte litt ekstra med sukkerperler i kryssene :) og de kommer i så mange farger at det er lett å finne en som passer til kaken.

 
Da var toppetagen ferdig og her har jeg nå også trekt den nederste :)


Skal du lage en stablekake er det viktig at etagene har god støtte ellers vil de synke sammen av vekten. Dette er en hjemmesnekret løsning som jeg bruker og som fungerer bra ;) Ta først noen sugerør, jeg liker å bruke samme farge som fondanten, antallet kommer ann på hvor mange kaker som skal stables og hvor store de er. Min toppetage er ganske liten og jeg har derfor kun brukt 3 denne gangen.

 
Klipp de så ned til samme høyde som kaken.

 
Ta så grillspyd og plasser i sugerørene.

 
Bruk en avbitertang eller en saks og kutt de så de kun stikker opp ca 1-2 mm over kakens overflate. Du har nå laget god støtte for kaken som skal plasseres på toppen ;) En liten dash med royal icing eller spiselig lim sørger for at kakene holder seg sammen og ikke beveger seg under transport.

 
Så er det bare å plassere kaken :) Du må regne med at de ikke passer helt sammen, men dette fikses ved å legge en pen kant rundt skjøtet.

 
Til å lage perlekant bruker jeg denne Silikonformen, raskt og enkelt og perfekt hver eneste gang ;)


Plasser så resten av pynten på kaken og den er klar for dåp / navnedag :) Og hvordan en lager Conversesko av fondant kommer i eget innlegg om ikke så alt for lenge.

Fikk du lyst til å prøve selv? Håper det, for den er absolutt en fantastisk kake når den er ferdig :) Blir nok å lage mange flere av denne, og det hadde vært artig å fått prøve seg på en jente versjon :) Takk for at du tittet innom og her kommer flere bilder av dåpskaken :) 

 
 
Og her er også kaken jeg lagde i helgen :) Denne gangen med stjerner i steden for blomster til å passe med tema. Dette var en lukket valnøtt og som du kan se er den rundere i sidene og en får ikke den samme høyden på kaken da den ikke har så godt hold i verken bunn eller fyll. Men likevel en flott kake :)
 
 
Og hvorfor ikke personliggjøre kaken litt... Her er et bildet av enda en conversekake der det var ønske om en liten Kettlebell figur i tillegg :) Som en liten overaskelse til mannen i huset, he he ;)
 
 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
 

Etiketter: ,