Kvikklunsjkake med påskeliljer av fondant

Ikke lenge igjen til påskefri nå :) Trekker derfor fram dette innlegget som jeg lagde for kaken jeg hadde med til mine kolleger på jobb for 2 år siden :) Kvikklunsjkake er svært passende i disse tider og med små påskeliljer av fondant og en liten gul sløyfe ble det en kjempe søt påskekake :) Utstikkeren som er brukt til påskeliljene og andre påskeprodukter kan du vinne i min Påske Give-away på FB, link finner du i toppfanen her på bloggen :)


Det er moro å prøve nye og spennende metoder på hvordan en kake kan dekoreres, så jeg har nå laget en trinn for trinn på påskeliljer i tillegg til enkel beskrivelse av selve kaken :)


Påskeliljene kan lages opp til flere dager i forveien og her har jeg startet med å farge to deler fondant med Sitron Gul og Golden Yellow pastafarge. På bildet kan du også se Påskeliljeutstikkeren jeg brukte og som gjør de veldig enkle å lage. Husk å tilsette CMC/Tylose i massen som brukes slik at blomstene vil stivne i den fasongen du ønsker.


Prøv å kjevle fondanten så tynn som mulig og press ut kronbladene. Her trenger du 2 stk for hver lilje du skal lage.


Til å lage litt mønster på bladene brukte jeg en orkidepreger jeg hadde tilgjengelig. Har du ikke noe lignende så går det fint å bruke et tynt redskap og streke opp for hånd.


Lim de to delene sammen med litt Spiselig Lim.


Jeg tar vare på det meste for jeg får alltids bruk for det når jeg lager pynt til kaker ;) Her har jeg lagt blomstene i en eggekartong slik at de får en fin buet form. Lett å flytte rundt på blir det også...


Trykk så ut delen som skal stå i midten. Jeg har laget små riller i kanten med en liten cakepop pinne slik at de får litt fasong.


Igjen bruk spiselig lim i kanten for å skjøte de sammen. Sett så tilside for å stivne før de plasseres på blomsten.

Jeg synes det er fint når blomstene ikke ser helt like ut, så jeg bøyer og former til hvert enkelt kronblad slik at de får sine særpreg. Så festes delene sammen med spiselig lim.


Da er det bare å bake den kaken du ønsker mens påskeliljene ligger og luft tørker. Jeg valgte å gå for en sjokoladekake, men angrer litt for at jeg ikke fylte den med en type appelsinfyll i tillegg til sjokolade... Det hadde sikkert vært kjempe godt :) så det får bli neste påske ;)


Plasser så kvikklunsj rundt hele kaken, denne har en diameter på 20 cm og jeg brukte hele 10 kvikklunsjsjokolader for å komme helt rundt. Før du baker kaken er det greit å tenke over hvor høy den må være. Jeg skulle fylle med store maiskuler på toppen, så ønsket ikke at den var høyere enn på bildet. Legg sjokoladen litt skrått mot kaken om du har vanskeligheter med å få de til å stå rett opp og ned, de vil legge seg fint når båndet kommer på plass :)


Fyll så toppen med de godsaker du ønsker, plasser blomster og knyt en sløyfe, så har du en artig, annerledes påskekake klar til servering :)

Så med denne kaken ønsker jeg dere alle en riktig god påske :) Flere kaker med Påsketema finner du Her. Lykke til med ditt påskekakeprosjekt og takk for at du tittet innom.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,