Hvordan lage diamantmønster på kaken

Flere lurer på hvordan en lager diamantmønster på kaker og er du en av de så er det bare å klikke seg innom dette innlegget ;) Jeg bruker gjerne mønsteret på dåp og bryllupskaker spesielt og synes det gir kakene den lille ekstra wow faktoren :)

(bruk av bildet er godkjent av foreldrene)

Med det rette utstyret er det enkelt å få til, men må også nevne at det er ganske så tidkrevende arbeid :) Og for dere i Trondheim som ønsker å holde et Homeparty for venninnegjengen har jeg nå også startet som konsulent for Kakeboksen.no. Kan være greit med litt personlig veiledning med mulighet til å se og prøve div utstyr før en investerer ;)


Her er utstyret jeg bruker når jeg lager et slikt mønster på kaken. Diamant pregematte (kommer i flere størrelser på diamantene), Sukkerperler, Fondant Smoother, Spiselig lim, Skjærehjul, Lite butt modelleringsverktøy og Pensel.


Forrige uke fikk jeg meg ett nytt verktøy, Turning table, og bare må vise det fram :) En av mine beste investeringer så langt og svært praktisk for de som pynter en del kaker ;)


1) Start med å finne ut hva som skal være framsiden av kaken din.

2)Vend så pregermatten med siden der mønsteret stikker ut mot kaken.

3) Mønsteret bør slutte med ett kryss så nære toppen av kaken som mulig (mønsteret er ikke likt i motsatt ende så forsøk å vende pregermatten og se om det passer bedre).

4) Bruk så tuppen av smootheren til å presse matten mot kaken.

5) Flytt matten rundt kaken og la mønsteret møtes på baksiden, da det mest sannsynlig ikke vil passe perfekt.


Slik ser så kaken ut i etterkant. Mønsteret blir litt svakt på enkelte plasser og en får ikke helt denne "pute effekten", men ett godt grunnmønster en kan følge.


Derfor går jeg alltid over med dette skjærehjulet i etterkant :) Dette er et utrolig nyttig verktøy som jeg ofte bruker når jeg lager kaker og kommer med 3 forskjellige mønsterhjul (ruglete, prikkete og hel). Denne gangen brukte jeg det hele hjulet som lager en jevn stipe, men prikkete er også veldig fint og ligner systing (kjempe fint på Putekaker fks) :D


Bruk så et lite butt redskap til å lage små inn huk i hvert ett kryss, dette gjøres for at sukkerperlene skal sitte godt fast og ikke stikke alt for mye ut av kaken. Og ja, det er nå repetisjonsarbeidet og den tidkrevende delen starter ;)


Så har jeg brukt penselen og hatt litt spiselig lim i hvert eneste inn huk før jeg har plassert en liten hvit sukkerperle :)

Da var min dåpskake til lille Martine klar :) Ønsker du også trinn for trinn på hvordan jeg lager rosene og sommerfuglene så er det nøye beskrevet i egne innlegg som du kan se her: Hvordan lage sommerfugler av fondant og Nydelige roser av fondant. Håper dette ga deg lyst til å prøve og ta gjerne kontakt om det er noe mer jeg kanskje kan hjelpe med :) Lykke til!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)



Etiketter: , ,