Hvordan lage sommerfugler av fondant

I dag tenkte jeg å vise dere en trinn-for-trinn på hvordan jeg lager de søte sommerfuglene jeg så ofte bruker til mine kaker. Utrolig dekorative og vil absolutt imponere i selskap. De er veldig enkle å lage, men har nok noen tips som kan være nyttige om du har tenkt å prøve. 

Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).

Start med å farge fondant om du skal ha en helfarget sommerfugl. Jeg tilsetter alltid CMC / Tylose i massen før den kjevles ut, slik at vingene kan formes og stivner i den fasongen jeg ønsker. Lag pynten 1-2 døgn i forveien slik at de har god tid til å stivne.


Sommerfuglutstikkere finnes i flere varianter. Denne som jeg bruker kommer i 3 pk i forskjellige størrelser. Spre litt maizena mel på underlaget før du kjevler ut fondanten slik at de ikke blir å sitte fast. Ejektor utstikkere er super enkle å bruke, press utstikkeren ned i fondanten, press ned ejektoren slik at du får ett print på toppen, løft opp og press ned ejektoren igjen slik at sommerfuglen faller ut i hånden din.


Her er så mitt tips til hvordan dere lett kan forme sommerfuglene slik at de står og flakser med vingene på kaken :D Brett litt bakepapir i to og legg i en åpen bok, plasser så sommerfuglene i midten og sett til side på ett mørkt sted for å lufttørke. Ser absolutt imponerende ut på en kake selv om det er veldig enkelt.


Om du ønsker kan du velge å dekorere sommerfuglene med fine pulverfarger som står i stil til annen pynt på kaken. Disse er kjempe kjekke og har du lyst til å se hvordan jeg har brukt det som eneste farge på en hel kake kan du ta en titt på innlegget Japansk Kirsebærtre Kake, kjempe stilig!


Så var de yndige sommerfuglene klare til å pryde kaken. Under ser du to dåpskaker der jeg har brukt helfargede på den ene og med pulverfarge på den andre, veldig søtt og passer like så godt til gutt som jente. Lykke til med pyntingen og håper dette var til hjelp.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,