Hvordan stable en kake

God Mandag :) Sitter nå om kveldene og lager noen Basic Trinn For Trinn på diverse teknikker og enkle dekorasjoner for de som har tenkt å begi seg ut i bakekakeverden, men ikke vet helt hvordan en skal begynne. I helgen har jeg laget denne bryllupskaken i 2 etasjer og passet derfor fint å vise hvordan jeg stabler kaker :)


Metoden jeg bruker er ganske "hjemmesnekret", men funker kjempe fint og gir kaken en god solid støtte. Ta en titt innom for å se hvordan jeg gjør det ;)



Som lag mellom etasjene bruker jeg tynne pappfat i sølv (gull på den andre siden). Når kaken er stekt er det bare å merke av størrelsen og klippe rundt. Skal du ikke trekke basen (hovedfatet), behøver du kun ett til den minste etasjen.


Her er kakene mine fylt og plassert på de to utklippede fatene (i tillegg til normale fat under som gjør de enklere å flytte). Eget innlegg for hvordan jeg trekker runde kaker kommer snart ;) 


Her er min base eller cakeboard som det heter. Med en plastkjevle kjevler jeg ut fondanten og bruker fatet for perfekt utskjæring. Dette trinnet er selvsagt valgfritt, men jeg synes det blir mye penere og spesielt til bryllupskaker eller der en også ønsker å dekorere basen med pynt :)


Bruk litt spiselig lim slik at fondanten fester seg til basen :)


Før kaken plasseres er det greit å bruke litt spiselig lim under slik at den vil få et godt feste, veldig greit å vite at den står trygt om den skal fraktes ;) Så var det over til selve stablestøtten :) Ta ett sugerør og plasser i den nederste kaken. Siden toppetasjen min er liten holder det med kun den ene denne gangen, men ville ellers hatt 3 - 4 stk (spesielt om det er mange etasjer). Klipp så ned sugerøret slik at det er ca like høyt som kaken.


Så kommer det som gir den ordentlige støtten, grillspyd :D  Og sugerørene beskytter kaken mot tresplinter som kan falle av når spydene settes i kaken. Lurt ikke sant ;)


Bruk gjerne den tykkere sorten grillspyd og klipp av med saks eller avbitertang i samme høyde som kaken (OBS! merk av og ta grillspydet ut av kaken før du klipper).


Så kan toppetasjen plasseres. Også her må det brukes spiselig lim eller Royal Icing slik at etasjene sitter godt sammen og press den gjerne litt forsiktig ned slik at den sitter. Som du kan se på bildet blir det ikke så pent i kantene alltid, så her er det lurt å dekke med fks bånd eller perlerad.


Her er så mine kaker stablet og en fin perlerad dekker ujevnhetene mellom lagene :) Det er ikke så vanskelig så lenge en vet hvordan det kan gjøres, så håper at dette var til hjelp for noen som har lyst til å prøve ;)

Da var min bryllupskake med 2 etasjer klar :) Har du lyst til å se hvordan jeg lager rosene på denne, så har jeg laget et eget innlegg med trinn for trinn som du kan se Her. Behøver du verktøy, ingredienser, cakeboards eller div utstikkere og bor i Trondheim så kan jeg som konsulent for kakeboksen.no hjelpe deg :) Starter nå opp med Homeparties for de som har lyst på litt personlig veiledning med mulighet til å se å prøve div utstyr før en investerer ;) Ta gjerne kontakt på mail om du er interessert.
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , , ,