Uglekake med 3D figur

I helgen fylte min søster år og det var ingen tvil om hvilket tema og farger hennes kake skulle ha ;) Det ble selvsagt en uglekake i brun, lilla og lime og denne gangen lagde jeg den lille søte uglefiguren i 3D :) Ble den ikke søt...?

Så kunne du tenkt deg å lage en slik artig figur til din kake er det bare å titte innom dette innlegget :)



Det aller enkleste å bruke når en skal lage en uglefigur er denne fine utstikkeren i 3 deler. Skal du lage flere vil du også få de helt lik i størrelse og utseende.


Start med å farge ut en klump med fondant eller marsipan i den basefargen du ønsker. Denne gangen har jeg valgt ferdig farget sjokolade MMF. Tilsett så CMC/Tylose til massen og kna godt inn før du kjevler ut. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. Siden denne figuren skal stå oppreist på kaken bør du ikke kjevle ut for tynt. Min ble ca 5 mm, men kan godt være tykkere. Lag figuren minimum 1. døgn før den skal brukes til kaken, da vil fondanten ha tid til å stivne og stå oppreist uten problem.


Så velger du hvilken farge overkroppen skal ha, kjevler fondant ut tynt og stikker ut en hel ugle. Ta så den mellomstore delen og trykk vekk underkroppen slik som bildet over.


Fest overkroppen med litt vann eller spiselig lim på hoveddelen. Så var det litt pynt på magen :) Her er det bare å være kreativ og som du ser her har jeg brukt den minste Epleblomst utstikkeren til å lage små blomster i en lys rosa farge. Kjempe søtt! Og vil du se ett annet alternativ til hvordan du kan pynte eller bruke ugleutstikkeren . kan du ta en titt  Her.


Da var det øyne og nebb som står for tur :) Her bruker du den siste runde utstikkeren til øynene og jeg har funnet en mellomstor rund sprøytetipp for å trykke ut 2 like store pupiller. Nebbet skjæres for frihånd og jeg brukte samme farge som til blomstene på magen. Nå begynner vår søte lille ugle å ta form og jeg legger den til side på et mørkt og romtemperert sted slik at den stivner og holder formen når den plasseres på kaken.

Nå er kaken min klar og jeg har tatt frem figuren jeg har laget og satt en liten tannpirker på undersiden slik at den står støtt på trestammen sin ;) Etter den er plassert triller jeg ut to små føtter, lager noen små hakk og limer fast. I siste liten valgte jeg også å pynte blomstene med svarte minisukkerperler slik at de matchet med blomstene rundt om på kaken :D

Ble det ikke fint hvordan bokstaven ble fremhevet i lime grønn? Jeg synes ikke navnet er nødvendig på en voksenkake så dette var et fint alternativ. Min søster ble i allefall veldig fornøyd og jeg kan se for meg mange varianter av denne kaken framover ;) Hva med to ugler side om side til Valentines..? eller på toppen av ei bryllupskake..? Mye fint som kan lages så la fantasien slippe løs :D Nedenunder ligger også bilde av Uglekaken jeg lagde til min lille gutts 3 årsdag og eget innlegg til denne finner du Her.

Ønsker deg en fin dag og lykke til med dine kakeprosjekter!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
 




Etiketter: , , , ,