Angry Birds Cupcakes!

Cupcakes kan pyntes på så mange måter så når jeg skulle lage Angry Birds cupcakes til min sønns bursdag valgte jeg å lage små flate figurer av fondant som kunne plasseres på toppen :D Ble det ikke tøft...?

Det som er bra med denne type pynt er at de kan lages flere dager i forveien slik at alt er klart på selve dagen ;) Titt gjerne innom for å se hvordan det gjøres!



Start med å farge litt fondant, her har jeg brukt Wilton Golden Yellow. Tilsett så litt CMC/Tylose (stivelsespulver) i massen og kna godt før den kjevles ut. Mengde er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger.


For å få helt like former klippet jeg ut en liten mal i papp og skjærte ut.


Disse burde lages minimum 2 dager før de skal brukes som pynt, det vil gi de nok tid til å stivne for så å ligge vannrett på toppen.


Her har jeg lagt på litt hvit fondant som jeg har stukket ut med ett glass og skjært til i ca like store størrelser. (trykte ikke ut hele rundinger men kun en liten bit)


Så var det hale og hodefjær :D Her er det bare å skjære for frihånd og det spiller ingen rolle om de blir i forskjellige størrelser. Var ikke så lett å få det fint, men når alt kommer sammen tilslutt så synes det ikke ;)


Øynene stakk jeg ut med en liten rund sprøytetipp. Perfekte små rundinger og går veldig kjapt å lage. Pupillene ble tegnet på med en svart spiselig tusj og jeg synes det er litt artig når noen titter opp og andre til siden eller ned ;) Små detaljer som gjør det litt gøy ;)


Til slutt farget jeg til litt orange og brun fondant. Skar ut små rette biter til øyenbryn og noen drageformet (om du ser de fra siden) nebb hvor jeg også har tegnet på omriss og over midten med svart spiselig tusj. All pynten er festet med pensel og vann så det blir sittende godt fast. Nå er det bare å legge de til å tørke fram til bursdagsfesten og husk å oppbevare i romtemperatur på ett mørkt sted ;)

Da håper jeg du fikk litt inspirasjon til å lage noe spennende til neste bursdag :D Ble i hvertfall en stor slager her i huset ;) For flere artige Angry Birds kaker kan du ta en titt Her.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,