Angry Bird pynt til flott bursdagskake

Da er det tid for den siste av Angry Bird kakene som jeg lagde til Tobias sin 5 årsdag :D Dette var hovedkaken og mye tid gikk med til å lage alle de artige sinte fuglene av fondant, men disse kan lages dager i forveien slik at alt ligger klart når kaken skal pyntes ;) Ble den ikke tøff når alt kom sammen på kaken....?


Ta en titt innom for inspirasjon til dine helt egne Angry Birds figurer.


Når jeg lager pynten starter jeg gjerne i starten av uken og lager de delene som behøver tid til å stivne. Her har jeg tilsatt litt CMC/Tylose pulver i hale og hode-fjærene og latt de ligge i 1-2 dager før de settes på figuren. Mengde pulver er 1 ts per 250 g fondant eller annen masse, så her justerer du bare etter hvor mye du trenger. I mellomtiden lager jeg resten av figuren ved å trille ut noen kuler av farget fondant, skjærer ut en diamant av orange til nebbet og tegner på med svart spiselig tusj og noen øyne trykket ut med en rund sprøytetipp og tegnet på pupiller med tusjen. All pynten festes på kroppen med litt vann og når fjærene er stivnet og klare til å plasseres kan de trykkes inn i kulen slik at de sitter støtt.


Ble ikke grisene kule...? De var mye enklere å lage da det ikke er så mange deler, men vil du lage de enda mer avanserte så kan en jo tilsette hjelm og munn også.



Så var det de svarte bombe Angry Birdsene :) Her ble hodefjærene tilsatt stivelsespulver før de etter noen dager ble satt på figuren.



De gule fuglene har en litt annen fasong, så her er det bare å forme for hånd. Har du lyst til å se trinn for trinn på cupcakepynt jeg også lagde av denne Angry Birds'n kan du ta en titt Her. De ble ordentlig tøffe og veldig dekorativ.


Og ett par hvite ;)


Kaken måtte selvsagt ha den store slyngen som kaketopp :D Denne tilsatte jeg stivelsespulver, formet den til passe størrelse og brukte en pregematte til å lage litt mønster rundt om på sidene. Samme pregematte brukte jeg til sidene av bokstavklossene, som lages med silikonform, slik at de ble lignende kassene som finnes i Angry Bird verden ;) Artig med mange små detaljer som gir en helhet til kaken. Husk å beregne god tid for den store slyngen til å stivne og sett så en grillpinne på undersiden slik at den lett kan plasseres og stå støtt på kaken.


Tilslutt lager jeg kaken og hvordan jeg stabler flere etasjer kan du se en beskrivende trinn for trinn på Her.

Nå er det bare å plassere all den fine pynten som er laget, legge på ett par siste detaljer som båndet på slyngen og noen egg i reder og kaken er klar for en livlig barnebursdag :D Etter få minutter fantes det ikke en eneste Angry Bird igjen, he he ;) Lykke til med ditt neste kakeprosjekt!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: , , ,