Brush Embroidery!

Jeg fortsetter med sprøyteteknikker, for den eneste måten å bli god på dette er å øve ;) Nå er ikke jeg den som er flink til å tegne eller skrive pent, så for meg er dette en stor utfordring. Metoden jeg har benyttet denne gangen heter Brush Embroidery og må si meg veldig fornøyd med mitt første forsøk :D


Titt innom for trinn-for-trinn beskrivelse :D



Her er det du trenger for å sette i gang :D
 
- Litt vann i en skål
- Spatula (eller spiseskje)
- Pensel
- Blomster og blad utstikker
- Fondant (eller Royal Icing)
- Sprøytepose / Kobling / rund sprøytetipp
- Fuktig klut

 
Når kaken er trukket med fondant eller annen masse du ønsker å bruke, starter vi med å lage avtrykk med utstikkerne.


Nå har vi mønsteret som vi ønsker på kaken og som vil gjøre det lettere enn å sprøyte for frihånd.


Isteden for å bruke Royal Icing (RI) har jeg denne gangen brukt fondant som jeg har tynnet ut med vann :D Kjempe kjekk måte å bruke opp massen som kanskje ellers ville blitt kastet. Tilsett litt og litt vann fram til du får en glatt og skinnende glasur som er tynn nok til å presses gjennom sprøytetippen. Ønsker du oppskrift på Royal Icing finner du den i innlegget Her.


Til dette designet brukte jeg en rund sprøytetipp #3.

 
Start med omrisset til ett kronblad. Jeg glemte dessverre å ta bildet av at jeg også legger på en ekstra strek på innsiden (kun toppen) slik at jeg har tilstrekkelig med fondant å dra nedover.


Bruk så en pensel og stryk forsiktig fondanten eller RI nedover i hele drag. La der være igjen nok av omrisselinje til at den fortsatt er framhevet. Blir det for lite kan en sprøyte på litt ekstra der det trengs.


Og slik fortsetter du, med ett og ett blad, fram til hele blomsten er ferdig.

 
Pynt senteret med noen hvite sukkerperler :)


Dette er ikke en enkel metode, men du vil merke at det går bedre for hvert blad :D Som sagt er det bare å øve og det trenger ikke nødvendig vis være på en kake. Har du litt ekstra fondant som du ikke får brukt så er det en perfekt anledning til å øve seg på fks bakepapir eller ett fat ;)


Tilslutt lagde jeg en liten bord rundt kanten og kaken er klar til lillebrors bursdagsfeiring :D
 
Håper du ble inspirert til å prøve noe nytt og spennende neste gang du lager en kake :D Passer kjempe fint som festkake og det er bare å bruke fantasien ang mønsteret. Lykke til med pyntingen, jeg gleder meg i alle fall til neste gang jeg har anledning til å bruke denne metoden på en kake :D 

 
Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)
 





Etiketter: , ,