Klassisk bryllupskake!

Er du en som liker den klassiske hvite bryllupskaken? For ett par helger siden fikk jeg æren av å lage en 3 etasjes kake med pynt av hvite roser av fondant og dekket av ett mønster sprøytet for hånd med Royal Icing (RI).


Dette er ikke noe jeg har gjort så mye tidligere, det er faktisk kun andre gang jeg bruker RI på en kake, så det var både krevende, spennende og lærerikt :D I dette innlegget finner du også oppskriften som jeg bruker på RI. 



Det begynner å gå mot høst og det er derfor mørkere på kveldene som resulterer i litt dårlige bilder dessverre. Men her er altså kakene mine stablet og som du ser så blir denne kaken myyye finere når den får litt pynt på ;) Har du lyst å vite hvordan jeg stabler kan du ta en titt Her.


Finn frem sprøytepose, sprøytetipper og en kobling (så er det enkelt å bytte sprøytetipp underveis).

Oppskrift på Royal Icing:

1 eggehvite
2-4 dl melis  (avhenger litt på om du har ett stort eller lite egg)
1/2 ts sitronsaft

Husk at vi ikke bruker den snerpete delen av eggehviten, ta den derfor ut før du begynner å piske. Ha så i litt og litt melis og sitronsaften tilslutt. RI'n skal være ganske så stiv når den er ferdig, men fortsatt slik at den kan presses gjennom en liten sprøytetipp. Blir den for stiv er det bare å tilsette litt vann. Finn så sprøytetipper som passer ditt mønster.


Jeg startet med å legge RI rundt kantene på de 3 etasjene. Så den tykke bølgete linjen rundt hver etasje, dette skulle jeg helst ha hatt en mal til å merket opp først, men det ble på øyesyn denne gangen ;) Tilslutt byttet jeg sprøytetipp og lagde "slange" mønster som fyll øverst på hver kake. Enkelt design og veldig greit om det også er din første gang med sprøyteposen ;)


Sett så på blomster på toppen og disse vil sitte godt fast når RI'n stivner. Hvordan jeg lager roser kan du finne i eget innlegg ved å trykke Her.
Da er kaken dekket med fint mønster av Royal Icing og klar for fest :D For meg er det utrolig spennende å få prøve nye ting og skal fortsette å øve på forskjellige sprøyteteknikker. Til helgen har min lillebror bursdag så da skal jeg absolutt benytte anledningen til å få litt mer erfaring ved bruk av en litt annen metode og resultat kan du se Her ;) Håper du også fikk lyst til å prøve og ønsker alle en god helg og lykke til med bakingen!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,