Sugar Cookies Oppskrift!

God Søndag :D Gutta og jeg har i helgen laget morsomme Sugar Cookies med sitronsmak, så i dag deler jeg oppskrift og framgangsmåte med dere :) For ett par dager siden fikk jeg også noen nye utstikkere i posten som selvsagt måtte prøves, og gutta kunne fortelle at kjeksene smakte enda bedre formet som Mikke og Minni Mus ;)


Det finnes utallige kjeksformer å velge mellom så du kan finne noe som passer å servere til en hver anledning :D



Oppskrift :
200 g mykt usaltet smør
200 g melis
1 egg
400 g mel
Deigen kan tilsettes smak om ønsket, jeg har denne gangen brukt finrevet skall av sitron. Ønsker du sjokoladekjeks kan litt av melet byttes ut med tilsvarende kakao. Til jul har jeg lyst til å prøve med litt krydder og kanskje til og med litt likøressens ;)
Start med å blande melis, smør og eventuelt smak til du får en kremet konsistens. Tilsett så egget og sikt inn melet. Bland så videre på lav hastighet til alle ingrediensene begynner å smale seg til en deig. Helt til slutt tar jeg deigen ut av bollen og knar forsiktig inn de siste bitene til den får en fin jevn konsistens.


Deigen legges så i en pose og settes i kjøleskapet i ca 1 times tid.


Når deigen er klar må du igjen kna den litt før du starter med kjevlingen. Og det er viktig med ett godt lag med mel slik at deigen ikke setter seg fast i underlaget.


Disse kule kjeksutstikkerne fant jeg på Ebay nylig og etter en liten uke så lå de i postkassen :D (søkeord: cookie cutter Mickey mouse) Passer perfekt på kakebordet i barnebursdag og kommer i flere forskjellige tema :)


Deigen har jeg kjevlet ut til ca 3-4 mm og så er det bare å trykke ut med den formen du ønsker :D


Har du en utstikker som har en pregeplate slik som min, presses denne nå forsiktig ned i deigen.

Og vips så har vi en søt Minni Mus :D


Her er alle mine Mikker og Minnier lagt på bakepapir før de igjen settes i kjøleskapet i ca 30 min.


Varm så ovnen til 180 grader og stek i ca 7-8 min eller til de begynner få farge i kantene. Husk at sugar cookies skal være hvite, så ta de ut med en gang du ser at hjørnene starter å skifte farge. Legg de så på en rist til de er avkjølt og du har enkle, gode og morsomme kjeks å servere :D

Gutta ga kjeksene tommel opp og det som ikke ble spist i dag oppbevares i kakebokser hvor de holder seg lenge :D Sitronsmak var forresten veldig godt i disse kjeksene som naturlig nok er veldig søte ;) I neste innlegg vil jeg vise hvordan jeg legger glasur av Royal Icing på kjeksene hvor jeg ikke har en pregeplate til å lage motiv og dette finner du Her :D Lykke til med bakingen !

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,