Chocolate Covered Oreo Bites!

Hei, håper du har hatt en trivelig søndag :) I dag har jeg og gutta lekt oss litt på kjøkkenet mens det regnet ute. Jeg følger flere kakekunstnere som holder til i USA og har plukket opp at sjokoladetrukket oreokjeks er veldig populært :D Så i dag har jeg for første gang gjort ett forsøk jeg med :)

Og om du er oreo og sjokolade elsker kan dette også være noe for deg :)



Her er faktisk alt du trenger. En form, oreokjeks og smeltet sjokolade :) Formen fant jeg ikke i noen norske nettbutikker, men det er mulig at enkelte butikker selger de. Om ikke kan du ta en titt på e-bay (søkeord: chocolate oreo mold) eller kjøpe de Her hvor jeg fikk tak i min (standard Sandwich Cookie Mold). Utrolig mange artige former og jeg endte opp med flere som skal prøves ut veldig snart :) Sjokoladen jeg har brukt er kjøpt hos Traktøren kakebutikk og heter BakeKake Non-temp. Du kan godt bruke melkesjokolade, men da er det ingen mulighet til å farge sjokoladen om det er ønsket. Hvit sjokolade som selges i butikk har ett mye mer gulaktig skjær, så om du ønsker så hvit som mulig er denne den beste.


Ett tips er å bruke en flaske eller sprøytepose og tipp når du skal fylle formene, da slipper du søl og har god kontroll på mengden som fylles.


Fyll formene ca 1/3 fulle (lærte dette på den harde måten ;) ).


Plasser så oreokjeksene i formen og press de ned i sjokoladen (men ikke helt til bunnen). Pass på at de ligger i midten, blir den plassert for nære en av sidene vil den være synlig igjennom sjokoladetrekket. Som du ser hadde jeg litt for mye sjokolade i de to nederste formene, men det gikk heldigvis akkurat bra.


Så topper du opp med sjokolade:)


Og til slutt dunker du forsiktig brettet i bordet ett par ganger slik at eventuelle luftbobler forsvinner :) Så er det bare å sette i kjøleskapet til sjokoladen er stivnet :)

Med denne formen er det enkelt å trykke de ut når sjokoladen er stivnet og kan pyntes umiddelbart :) Og med gutta som medarbeidere er det kjekt å kunne lage noe som ikke er så krevende og tar så lang tid ;) Pynten ble enkle søte blomster og på neste bilde nedenunder diverse pynt til dåp eller navnefest. Det skal ikke så mye til og om du googler litt på nett så vil du finne mye inspirasjon til hvilken som helst anledning. Takk for at du tittet innom, flere dekorasjonstips til sjokoladetrukket oreokjeks blir det absolutt å komme på bloggen framover :D


Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: