Romantiske blomster av fondant!

Har du lyst til å lage nydelige blomster til din neste kake, men usikker på hvordan det gjøres? Da kan dette innlegget være noe for deg, for i dag har jeg laget en grundig trinn-for-trinn på denne romantiske fantasiblomsten som var på helgens bryllupskake :)


Titt innom og la meg vise deg hvordan jeg har gjort det :) Innlegget inneholder kommersielle lenker.




Jeg starter alltid noen dager i forveien med pynten til kaken. Sett deg ned en kveld du har god tid og kan kose deg mens du lager disse nydelige blomstene :) Begynn med å lage brosjene som skal være i senter av blomsten. Det er veldig greit å ha disse liggende klare når du senere skal sette delene sammen. Silikonformen som jeg har benyttet er av merket First Impressions (FI) og heter Jeweled Medallion, denne kan du få kjøpt Her. Nå har jeg kun brukt den øverste lille delen, men resten er i tillegg et nydelig smykkeanheng. Legg i den massen du skal benytte til kaken (jeg har brukt MMF) og legg den så i fryseren i ca 10 min slik at den lett kan presses ut av formen. Har du ikke en slik form kan du selvsagt benytte fks sukkerperler i steden.


Når du så har brosjene klare er det best å la de ligge litt til tørk før du eventuelt skal legge på sølvfarge. Du kan godt bruke en Luster spray, men med pulverfarge får du en mye finere farge (etter min mening). Husk at det også går helt fint å kun farge fondanten før du trykker ut medaljongene så slipper du dette trinnet, men med litt pulverfarge får du den skinnende glansen. Pulverfarger kan brukes tørre eller blandes med en blank sprit (fks vodka) slik at den blir som en flytende maling, denne gangen har jeg brukt den slik den kommer i boksen.


Så var det over til blomstene :) Mange lurer på hva CMC/Tylosepulver er og hvordan dette brukes. Dette pulveret bruker jeg til all pynt som skal holde en spesiell form og vil gjøre slik at det stivner raskere og blir hardere. Mengde står oppført på boksen/posen, men bruker å være 1 ts per 250 g masse. Ha i pulveret og kna det godt inn i massen du skal bruke før du så kjevler ut.


Til disse fantasiblomstene har jeg funnet fram 3 ulike størrelser av Roseutstikkere. Når du velger størrelser er det viktig å huske at blomstene vil bli en del større enn det utstikkeren er. Siden vi har hatt i stivelsespulver trykker jeg kun ut 3 om gangen og lager ferdig 1 blomst før jeg starter på neste. Da vil du ikke måtte jobbe så fort før delene stiver. Pakk inn resten av massen i plastfolie slik at den ikke tørker ut og igjen kan brukes til neste runde.


Om du har tenkt å prøve deg på litt blomster framover vil jeg anbefale å invistere i en Blomsterpute. Dette er en liten skumplate som blomsterdelen legges på som ett mykt underlag når bladene skal formes eventuelt kan du finne noe tilsvarende hjemme, men ikke legg den rett på bordet. Nå har jeg også funnet fram mine Balltool i forskjellige størrelser som jeg bruker til å tynne ut og forme hvert kronblad.


Til den største delen har jeg benyttet den store balltoolen. Legg kulen slik at den ligger halvt på kronbladkanten og halvt på puten og vri den langs kanten mens du presser godt ned. Presser du for hardt vil fondanten revne og presser du for lite vil ikke kronblandene bølge seg slik du ønsker. Du må altså finne den gyldne middelvei så noen forsøk i starten blir det nok før du kommer inn i det ;)


Og slik ser den ut når den er ferdig :) La den så ligge litt og gjør det samme med de andre 2 delene, benytt da en litt mindre balltool etter hvor stor blomsten er.


Når alle 3 delene er ferdige går jeg kjapt over med balltoolen igjen og lager små sirkler i midten av kronbladene. Siden blomstene nå har fått stivnet litt vil dette føre til at bladene løfter seg enda mer opp og får en fin form. Gjør dette på alle delene.


Så er vi over på montering og blomsten er snart ferdig :) Bruk litt Spiselig lim eller vann til å feste de sammen. Hvordan du selv kan lage spiselig lim av CMC / Tylosepulver kan du lese om Her.


Gjør så det samme med del nr 2.


Og når siste blomst er plassert festes også brosjen :)


Til slutt legger jeg fantasiblomsten i en liten skål dekket med plastfolie, slik at den lett kan tas ut og den får en naturlig fin bøy ytterst på bladene :) Så repeteres prosessen for hver blomst som skal lages og du vil merke at det går fortere for hver eneste gang ;) Oppbevar blomsten mørkt og i romtemperatur fram til den skal settes på kaken.

Voila! Du har nå laget din helt egen romantiske fantasiblomst :) Og om dette ga deg mersmak på å lage nydelige blomster vil jeg anbefale å ta en titt innom innlegget Fantasiblomst til bryllupskaken! Lykke til med ditt neste blomsterprosjekt  og takk for at du tittet innom min lille kakeblogg :D Det er utrolig hyggelig! Og kunne du tenkt deg beskrivelse av hele bryllupskaken kan du ta en titt Her.

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)


Etiketter: ,