Vintagekake med peoner og blonder!

Bryllupsesongen nærmer seg og selv om denne herlige vintagekaken ble laget til konfirmasjon passer stilen også perfekt til bryllup :D Blonder, peoner og perlekjede med medaljong i herlige farger gjorde slik at denne kaken lett føyde seg inn blandt mine topp 10 favoritter :D





Å trekke en kake krever en del øvelse, men det aller viktigste er å ha det rette mellomlaget (fyll) mellom kaken og fondanten (evt annen masse du vil benytte). Tips: bruk aldri krem, denne vil reagere med sukkeret i massen og få den til å svette og i de aller verste tilfellene skli av. Det jeg bruker er enten melkesjokoladesmørekrem eller sjokoladeganache. Dette vil gi deg en hard ytterflate da sjokoladen stivner når kaken settes i kjøleskap minimum 30 min før lokk legges på. For stabling av kaker har jeg laget et eget innlegg som du kan se ved å klikke Her.


Blonder (sugar veil) har jeg sett på kaker og alltid syntes det ser helt fantastisk ut, men dette er første gang jeg selv benytter teknikken på egen kake :D Jeg ble faktisk overasket over hvor greit det gikk selv om ikke alle blondene ble perfekte. Det en behøver er Sugar veil miks (blandes med vann), sugar veil silikonform og en Lace knife. Sugar veil er normalt hvit, men kan blandes med pastafarger til ønsket farge, her har jeg brukt fargen Dusky Pink av merket Sugarflair. Mer om denne teknikken og trinn-for-trinn beskrivelse finner du i eget innlegg Her :D


For å feste blondene har jeg påført spiselig lim på kaken før de ble plassert. Så dekorativt at det nesten ikke er nødvendig med annen pynt :D


Det er de små detaljene som somregel er mest tidkrevende.... Denne lille medaljongen som ble laget med silikonform var absolutt en tålmodighetsprøve og svært pirkete arbeid, men passet perfekt til tema og oversendt bilde av dekorasjon fra konfirmantens mor :D


Peoner under arbeid :D En nydelig blomst som det også er første gang jeg forsøker meg på. Resultatet ble langt over forventet og det blir mange flere kaker i løpet av sommeren med denne herlige rosa blomsten :D


Nydelig......


Før all pynt festes på kaken, liker jeg å ta en prøveplassering da det ikke alltid blir seende ut som en har tenkt ;) Da vil du ha mulighet til å gjøre om uten å få merker etter spiselig lim og/eller bulker i fondanten. Når du er fornøyd festes pynten og kaken er klar for anledningen :D

Jeg håper du fant inspirasjon og kanskje litt veiledning til å lage din egen fantastiske vintagekake :D Denne kaken ga ihvertfall meg mersmak på å sette blonder på kaker i framtiden og vil selvsagt dele en trinn for trinn ved neste blondekake :D En fortsatt god Torsdag til deg og takk for at du titter innom min lille kakeblogg!

Du finner meg og kakene på både Facebook og Instagram :)











Etiketter: , , , , , ,