Hvordan lage blonder av SugarVeil / Tricot Mix til kaken!

Blonder på kaker er så nydelig! Med SugarVeil og silikonmatter kan du dekorere kaker slik at de får en romantisk vintage stil over seg, men det finnes også tøffere former enn kun blomster for de som ønsker det :) Så om du skal lage kake til bryllup, dåp, runddag eller barnebursdag så kan denne teknikken være perfekt.


Har du lyst til å prøve? Jeg har nå satt sammen en trinn-for-trinn beskrivelse som kanskje kan være hjelpsom før du hopper ut i blondeverden :D

Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).
Før vi starter så vil jeg vise noen flere kaker jeg har laget med blonder.... Det er nok mest til bryllupskaker jeg har brukt denne teknikken mest, her er en kake jeg lagde i 2016. Mer om akkurat denne kaken kan du lese om Her.


En enkel hvit på hvit blonde gir et elegant utseende for de som liker det enkle. Vil du se mer av denne kaken så finner du innlegget om den Her.


Dette er en av mine favoritter! bryllupskake i høst-inspirerte farger og GULL blonder. Gullfarge kan ikke blandes, men kan kjøpes ferdig blandet. Eget innlegg om denne herlige kaken finner du Her.


Da setter vi i gang!

Her er alle redskapene og ingrediensene jeg bruker for å lage blonder:

Silikonmatte - Du kan finne mange fine både store og små, men bruker du de korte burde du absolutt investere i flere av samme sort slik at prosessen ikke tar så lang tid.

SugarVeil - Dette er pulveret som benyttes for å lage sukkermassen. Det finnes mange forskjellige typer.

Vann  - Husk at vannet som benyttes skal være varmt.

Lace Knife - Benyttes til å smøre massen utover og ned i formene, det finnes det også andre typer spredere så hvilken du bruker spiller ingen rolle.

Pastafarge - Om du ønsker en annen farge en hvit på dine blonder kan massen farges ved bruk av pastafarger.


Så hva er SugarVeil.... Dette er en sukkermasse som lages ved å blande varmt vann med SugarVeil Pulvermiks til en frosting. Blandingen smøres så ut i silikonmatter og tørkes ved to forskjellige metoder, lufttørking over lang tid eller i stekeovn. Blandingen bli da elastisk og ved bruk av enkelte merker kan de oppbevares pakket godt inn i plast over lang tid før bruk. Merket jeg benytter i dette innlegget er hurtigtørkende og vil dermed kun benyttes for øyeblikkelig bruk.

NB: Les baksiden av pakningen og følg mengde, mål og grader som oppgitt.

Siden jeg ikke har tålmodighet (eller nok silikonmatter) til langtidstørking starter jeg med å sette på ovnen til 120 grader.


Bland ut varmt vann og SugarVeilpulver til en tykk frosting ved å piske i ca 2 min. Blandingen er nå klar til å brukes.


Ønsker du annen farge enn hvit på dine blonder kan du nå tilsette pastafarge. Jeg har til denne kaken valgt Dusky Pink/Wine av merket Sugarflair. Nydeligste rosafargen som finnes.



Det skal ikke så mye farge til så start forsiktig ved kun å dyppe en tannpirker med farge ned i blandingen.


Så kan du heller tilføre mer etterhvert som fargen kommer fram og du ser hvordan det blir. 


Da var det klart for å fylle formene og dette kan være en ganske så klissete så greit å ha noen våtservietter klare.


Smør på en liten mengde på formene. Jeg hadde 5 former av samme mønster som jeg lagde samtidig for de 2 nederste etasjene og 1 annerledes for toppetasjen. Da sparer du deg for mange runder i ovnen. En lignende variant av denne formen kan du finne Her.


Bruk så Lace kniven (eller en spatula) til å dra frostingen utover matten. Gå over flere ganger slik at du er sikker på at massen fyller alle fordypningene. 


Tilslutt skal den se ut slik. Sett så matten/e i ovnen i ca 10 min. Har du flere matter i samtidig er det viktig at du ikke tar de alle ut med en gang, men kun en etter en ettersom du plasserer blonden på kaken. Jeg lar ovnsdøren stå på gløtt i mens de venter. Tas alle ut med en gang vil blondene stivne før du rekker å få de på kaken. Hvordan det er med andre merker enn det jeg benytter er jeg ikke sikker på, men er de ikke hurtigtørkende så går det fint å ta de ut samtidig.


For at blonden skal feste seg til kaken benytter jeg Spiselig lim og hvordan du enkelt kan lage dette selv kan du finne i innlegget Her. Ha på limet før du tar blondemattene ut av ovnen.


De tuller ikke når de sier at denne blondemassen er hurtigtørkende. Fra den tas ut av ovnen har du kanskje 30 sek på å få den på plass på kaken :p Veldig stressende og det er da viktig at du har tenkt over ett par ting på forhånd.

1. Mønstersiden som har vært ned i formen skal være siden som synes på kaken.

2. Hva er opp og ned på mønsteret. Det er lett å plassere feil når det er hektisk, så ha det i tankene før du legger den på kaken ;) Bruk Lace kniven til å holde ned blonden slik at den enkelt kommer ut av formen.


Så settes blonden mot kaken og prosessen repeteres helt til blondene møtes på baksiden. Jeg endte med å overlappe ca 3 cm av blondene der de møttes, men siden dette var på baksiden og det ikke var så synlig lot jeg være å klippe i blonden da det ikke alltid har så heldig utfall. Tips er derfor å alltid starte på framsiden og så legge på hver side bakover slik at skjøte er bak.


Så var alle blondene (11 stk) kommet på kaken. Jeg endte må og ta 3 runder i ovnen med tilsammen 13 blonder da 2 gikk i stykker da de skulle på kaken. Regn med litt svinn når du blander ut sukkermassen, spesielt viktig om du har tenkt å tilsette farge da det ikke vil være mulig å blande ut  nøyaktig samme fargenyanse i etterkant. 

En nydelig teknikk som i starten kan være litt vanskelig å få dreisen på, men absolutt verdt det når alt kommer sammen på kaken. Og som de sier, øvelse gjør mester, så det er bare og hoppe i det. Håper dette innlegget var til hjelp for deg som har lyst til å prøve selv. Lykke til med ditt neste blondeprosjekt og takk for at du tittet innom. 

Du finner meg og kakene mine både på Facebook og Instagram :)



Etiketter: , , ,