Hvordan lage Conversesko av fondant!

For to år siden sa jeg at neste gang jeg lager Conversesko til en kake så skulle jeg lage en trinn for trinn på prosessen. Ikke visste jeg at det skulle gå så lang tid til jeg fikk muligheten igjen, men nå er den altså på plass :D Her beskrives hvert eneste trinn i prosessen nøye og i tillegg ligger det ved en mal for gratis nedlasting :) 






Her er malen som er brukt til å lage Converseskoene :) Ventreklikk på bildet slik at det kommer opp i ett stort vindu, så høyreklikker du og velger Lager som. Du har nå en mal til skoene dine ;)


Når du printer ut malen er det greit å bruke ett litt tykkere ark enn de vanlige, om du har mulighet. Klipp så ut alle delene og du er klar til å sette igang med modelleringen :)


Start med å farge ut fondanten eller massen du har tenkt å benytte til figuren. Jeg har brukt Dusky Pink av merket Sugarflair. Pakk inn fondanten i plastfolie når den ikke benyttes for å unngå at den tørker ut.


Viktig å vite før du starter er at jeg har tilsatt CMC/Tylose pulver i all fondanten som skal benyttes til å lage skoene. Dette gjør at den stivner fortere og holder den formen som jeg ønsker. Dette pulveret kan kjøpes i de fleste butikker og nettbutikker som selger kakedekoreringsutstyr. 

Selv om malen er nummerert så starter jeg med å lage sålen. Lag en for venstre fot og reverser malen for høyre. Legg så delene til sides.


Så går jeg over til mal 1 og 2. Også her har jeg flippet over malen når jeg skjærte ut 2 av delene. Malen viser hvor det skal være "stingmønster" og dette lager du ved å bruke ett ruglete skjærehjul. 


Har du en rund sprøytetipp i passe størrelse kan du bruke den eller noe annet du finner til å lage hull til lissene :) Sidene er nå klare og legges til side slik at de også får stivnet litt før vi begynner å monterer. Dette vil gjøre det enklere å sette figuren sammen. Merk deg at jeg ikke kjevler ut fondanten så veldig tynn da det vil gjøre det vanskeligere å sette sammen senere, dette gjelder alle delene.


Skjær så ut del 3 til begge skoene og legge tilside......


Og del 4 x 2.......


Jeg synes det er veldig greit og dele opp prosessen over 2 dager slik at det blir lettere å sette sammen. Her har jeg nå alle delene jeg skal bruke dag 1. 


Start med å påføre litt spiselig lim på fronten av skosålen. Hvordan du kan lage dette selv finner du Her.


Så plasseres del 3 og her kan det være greit å ha noe å støtte opp under mens fondanten stivner helt og kan stå av seg selv. Store sprøytetipper passer perfekt, men velg en med butt form på toppen slik at den ikke lager merke ;)


Ha så på spiselig lim på baksiden av del 4 og plasser på fronten av skoen. At det ikke blir så pent nederst har ikke noe å si da dette dekkes til senere.


Ha så på lim langs kantene av hæl og sidene av av sålen.....


Og på baksiden av del 1 og 2.


Så kommer det som jeg synes er det mest kronglete med hele skoen som er å sette sidedelene sammen og det er nå det er greit at fondanten allerede har stivnet litt til og lettere å håndtere. Etter litt om og men blir den seende slik ut ;) 


På en av mine sko ble fronten litt flat, så her stakk jeg baksiden av penselen min fram mot tåen og løftet forsiktig opp. Ble myyyye penere. Nå er jeg ferdig med modelleringen på dag 1. Nå skal skoen få stå tørt, mørkt og i romtemperatur fram til i morgen slik at den er helt stiv og det blir lettere å legge lisser og dekorere. 

Husk det er viktig at tungen ligger så langt tilbake at hullene til skolissene kommer på oversiden, om ikke vil det ikke bli så lett med skolissene senere.


På dag 2 starter jeg med å skjære ut del 9, 11 og 10. Isteden for å bruke malen til del 10 fant jeg en sprøytetipp i ca lik størrelse og benyttet den isteden for en finere finish enn om jeg skjærte for hånd. Tips: Skjær gjerne del 11 litt lengre enn malen da det er bedre at den klippes til så den passer, enn at den ender opp litt for kort (slik som mitt første forsøk gjorde). 


Til Converselogoen behøver du nå litt svart fondant til stjernene eller du kan tegne de på med svart spiselig tusj.


Skriv på teksten Converse - All Star med rød spiselig tusj. Jeg skulle absolutt hatt en tynnere tusj til dette arbeidet, men siden jeg kun har den tykke så ble jeg å bruke den.


Lag igjen mønster med det hakkete skjærehjulet på del 9 og 11. 



Lim på del 9 på fronten med litt spiselig lim og det hakkete mønsteret vender opp.


Tegn så en svart linje på del 11 med svart spiselig tusj.



Fest så del 11 og klipp den til om den blir for lang. Logoene limes nå på begge sidene av hver sko.


Så er det kun 1 del igjen fra malen å få på plass på skoen :) Del 6 skjæres ut og merkes opp med prikkemønster.


Når den plasseres på baksiden av skoen er det delen som ikke har prikkemønster som limes fast på baksiden og prikkemønsteret vender utover i lupen ;)


Nå er det kun å feste lissene på skoene og dette kan være litt pirkete arbeid. Jeg har laget Conversesko 2 ganger tidligere og har derfor prøvd forskjellige metoder og funnet den som passer meg best. Å lage en lang lisse er uaktuelt da denne revnet flere ganger da jeg skulle få den gjennom hullene så jeg starter med en kort lisse som kun går over de nederste hullene. Start fra utsiden på høyreside til utsiden av venstre.


Legg så en liten lisse fra innsiden på venstresiden av nederste hull til utsiden av høyreside på midterste hull. Jeg bruker spiselig lim til å feste endene.


Neste lisse legges fra innsiden på høyresiden av nederste hull til utsiden av venstresiden på midterste hull.


Gjenta så de to siste trinnene til du er kommet til toppen og begge lissene går over fra utsiden. Skjær så ut to lisser som knytes sammen som en løs enkel knute på midten og endene festes med lim på innsiden av høyre og venstre siden. 

Voila....! Converseskoene er nå ferdig og klare til å pryde kaken :D Kjempe artig å lage og veldig tøffe på kaken. Dette ble kanskje mitt lengste innlegg, men om det er noe som er uklart eller du føler behøver nøyere forklaring er det bare å gi beskjed ;) For å se en annen kake med Converse kan du ta en titt Her . Lykke til!

Du finner meg og kakene mine både på Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,