Grunnoppskrift på Franske Makroner!

Da er den endelig på plass :D Etter 2 uker med mange forsøk, mye feiling og mange timer med nesen trykket mot ruten på stekeovnen så er endelig min grunnoppskrift og framgangsmåte på Franske Makroner klar. Ryktene sier at disse herligheten er ekstremt vanskelige og jeg er absolutt enig, helt til en knekker koden vel og merke. Det er mye som kan gå galt, tomme skall, brente på toppen, sprekker i skallet eller ingen bein fks, men alt dette kan unngåes med den rette framgangsmåten. Nå viet jeg et par uker til dette prosjektet og skjønner jo at de fleste hverken har tid eller lyst til å gjøre det samme, men siden jeg synes at det er viktig at flest mulig i Norge får herlige kaker og deilige makroner så deler jeg med glede alle tips og triks som jeg har plukket opp :D 


Før du starter så er det en viktig ting å merke seg. Det finnes ingen snarveier med makroner! Hvert steg i framgangsmåten må følges, den minste ting som kanskje virker ubetydelig er som regel ikke det. Jeg har lært på den harde måten og eksempler vil komme utover i innlegget ;) Men ikke klikk deg bort av den grunn for det skal også sies at når en først har fått det til så kan man lage makroner på under en halv time (ikke inkludert tørke tid) og da sitter du der med perfekte små godbiter når du skulle ønske :D Bli med og hiv deg ut i en verden av Franske Makroner :D




Det finnes mange oppskrifter på Franske Makroner og de fleste har samme ingredienser, men forskjellige mengder. Jeg har nå forsøkt flere de siste ukene og kommet fram til en grunnoppskrift selv, som jeg synes gir best smaksresultat. De oppskriftene som har større mengde melis i forhold til mandelmel mister for min del litt av smaken som en makron skal ha. Andre har større mengde sukker som igjen gjør at makronene blir for søte etter min mening. Nedenunder er altså mitt bidrag til den store verden av oppskrifter på disse herlige små kjeksene og utover i innlegget vil jeg forklare litt hvorfor jeg velger å ha med ingredienser som salt og Creme de Tartar.

Grunnoppskrift på Franske Makroner

(gir ca 25 stk ferdig makroner)

100 g Mandelmel*
100 g Melis
Eggehvite fra 2 store egg (ca 70-75 g) *
60 g sukker
1 klype salt
1/4 ts Creme de Tartar *

*  Ikke fettredusert mandelmel.
*  Egg : La eggene ligge på kjøkkenbenken i ett døgn før bruk
* Creme de Tartar : kan kuttes, men anbefales. Kan fks kjøpes på Traktøren

Mål opp alle ingrediensene i forkant slik at alt er tilgjengelig når du setter igang.

Så over på den viktigste delen for å få til Franske Makroner, framgangsmåten.


Start med å sikte mandelmelet. Det er viktig at de tørre ingrediensene er luftig og uten klumper for å få fine makroner.


Til slutt vil du se at det ligger igjen litt større biter mandelmel. Disse vil vi ikke ha med i de flotte Makronene våre så dette kastes. Sikt gjerne mandelmelet en gang til slik at du er sikker på å ha fått vekk det aller groveste. 


Sikt så melis i samme bolle som mandelmelet.


Så over til marengsen og den er en viktig del for å få et godt resultat. Ha eggehvite, salt og Creme de tartar i kjøkkenmaskinen. Tips: Makroner reagerer på fett og det kan lett være rester i boller fra tidligere baking. Ofte er det ikke synlig for øyet, så for sikkerhetskyld er det alltid lurt å tørke over en ekstra gang før en setter i gang. 

Makroner er naturligvis veldig søte, så litt salt i røren vil være med å dempe dette litt. Creme de Tartar er med på å stabilisere eggehvitene og gir volum, så om du opplever at røren din gang på gang ikke får den rette konsistensen så anbefaler jeg å prøve dette.


Eggehviter skal piskes opp før en tilsetter sukker. La maskinen gå på medium hastighet fram til eggehvitene skummer godt og former myke topper. 


Tilsett en og en teskje med sukker, kjør maskinen på høy hastighet mellom hver skje. Et tips er å stoppe maskinen når sukker tilsettes slik at det ikke kastes opp mot veggene og ikke blandes i marengsen.


Skal du ha makroner i en herlig farge så tilsettes dette tilsettes nå. Jeg anbefaler å bruke Gel- eller pulver-farger da de holder fargen best etter å ha vært i ovnen. Kjør på høy hastighet til du får en marengs som er skinnende og med spisse topper som holder seg. Jeg kjører maskinen i ca 7 minutter.


Siden jeg har en Kenwood med en veldig dyp bolle har jeg nå marengsen over i en mindre slik at det blir lettere å blande, som nevnt tidligere er det viktig at bollen du bruker ikke har rester av fett. Resultatet ville vært en røre som ikke kom sammen på den måten vi ønsker, men at den klumper seg i stede. 

Og nå er vi over på den viktigste delen av hele prosessen, blanding av røren. Her skal det ikke overmikses eller undermikses så det er viktig at man følger med og stopper i tide. Må også nevne at jeg ville heller foretrukket og undermikse enn og overmikse røren. Ved overmiksing vil makronene sprekke på toppen når de stekes. Ved undermiksing vil du få et tynt skall og små, om noen, føtter så det er ikke en katastrofe, men også ujevne på toppen da de ikke flyter ut slik en ønsker. Det beste er altså å vite akkurat når røren er klar.

Hell så over halvparten av melis og mandelmelblandingen.


Jeg blander ved å vri slikkepotten rundt og rundt (slik som en gjør med sukkerbrød).


Tilsett så resten av melis og mandelmelet.


Fortsett og vend røren slik at du hele tiden skraper med deg det som ligger på sidene. Ta godt på undersiden også slik at alt blir vendt inn i røren.


Holder du opp slikkepotten og røren drypper i klumper ned i bollen er det fortsatt litt mer vending som skal til. En kjekk måte og holde øye med hvor langt en er kommet i prosessen.


Når det begynner  og nærme seg tar jeg en annen test. Vend om røren og tell til 30.


Ser røren etter 30 sekunder ca slik ut, nesten uten linjer igjen fra omrøringen, så er den klar til bruk. Om du ikke har linjer igjen så heller du mer mot overmiksing, som vi selvsagt vil unngå.


Fyll sprøyteposen og benytt en medium stor rund tipp.


Hold sprøyteposen i en 90 graders vinkel og stopp ved å svinge opp mot høyre eller venstre side. Du kan se på bildet at det er en liten tupp der jeg har stoppet. Sammen med en mal fra Paperfun.no som heter Makropaper telte jeg også sekunder mens jeg sprøytet slik at makronene blir ca like store. Bakepapirmalen kan kjøpes i flere av nettbutikkene som selger bakeutstyr, spøryt direkte på eller bruk den under vanlig bakepapir og fjern før steking. Bank så brettet 3 ganger i bordet, snu det rundt  slik at du holder på motsatt side og bank 3 ganger til. Makronene vil nå flyte fint utover og tuppene er vekk. Denne delen av prosessen vil også få vekk luftbobler som eventuelt ville ha gitt deg ruglete makronoverflate.


Wohooo, aldri mer makronmatter på meg. Utrolig fornøyd med å få de så jevne ved bruk av mal og telling :D Nå er det tørke tid og makronene skal få stå i fred og ro på benken i 1 time. Når en halv timer er passert settes ovnen til 150 grader på over- og under-varme. Nå er ikke alle ovner like, så det kan være greit å kun ha noen få makroner på første brett slik at du kan finne riktig steketid. Mine står i 19 minutter midt i ovnen.

Tips: Jeg slet lenge med at makronene begynte å bli brune (mistet den fine fargen), men fortsatt var understekte slik at jeg ikke kunne ta de ut. Så kom jeg over et utrolig kjekt tips :D På hyllen over makronene (som står i midten) tar du et tomt stekebrett og legger kun bakepapir på. Helt utrolig, men det virker. Etter jeg prøvde dette kunne makronene stå i ovnen lenge uten å endre farge.


Sjekk makronene under steketiden ved å lett trykke på toppen. Makronen skal stå støtt på sine ben og ikke røre seg. Da er makronene gjennomstekte og klare til å tas ut.


Se på de fine små føttene :D

- Har du overmikset røren vil du mest sannsynlig ikke få særlig til føtter på dine makroner.
- Har du for liten tørketid, vil makronene heve seg for kjapt under steking og føttene vil flyte utover.
- Føttene kan også flyte utover om det er for stor varme under. Prøv da eventuelt med to lag bakepapir ;)


Og helt perfekte på undersiden. Som du kan se på brettet så er det heller ikke spor av makronen på bakepapiret :D Makronene skal være helt avkjølt før de tas av bakepapiret.


Fyll med en gang eller oppbevar i en lufttett konteiner i kjøleskapet. Makroner blir bedre og bedre på smak etter noen dag så kjempe fint å kunne gjøre klar i forveien av en bursdag fks. Og har du lyst til å fryse ned så er det heller ikke noe problem.


Lag så ditt favoritt fyll og kos deg med familie og venner :D Nå som jeg har makronoppskriften klar vil jeg framover eksperimentere med forskjellige smaker på diverse fyll og oppskrift på disse kan du finne Her.  

Hva tror du? Fikk du noen tips og kanskje lyst til å gjøre et forsøk? Jeg er ihvertfall bitt av basillen og angrer ikke på at jeg brukte tiden og fant en metode som funker hver gang. 

Jeg har også lyst til å sette sammen ett Spørsmål og Svar innlegg angående makroner, så om du vil kommentere eller sende meg en mail med ting du eventuelt lurer på eller har problemer med så blir jeg kjempe glad :D Og det er sikkert til hjelp for andre også ;) Blir på en måte ett Finn feilen oppslagsverk, da det er så mange elementer i prosessen og ikke alltid lett å se hvor man gikk galt.

Håper du gir de et forsøk og gi gjerne tilbakemelding om noe er uklart eller behøver mer forklaring :D Lykke til med baking av herlige Franske Makroner!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: , ,