-Rosalunsj- Del en marengskake i anledning Rosa Sløyfeaksjonen 2015!

Hvert år farges Oktober i den fineste fargen som finnes, nemlig rosa! Rosa sløyfeaksjonen er i gang med sitt viktige budskap om opplysning angående brystkreft og i år er det #Rosalunsj. Bruk tiden godt og del den med dine nære og kjære, som ved fks å avholde en Rosa Lunsj med en nydelig kake :) Mitt bidrag i år er en kake litt utenom det jeg normalt lager. Så bort med fondanten og fram med marengsen :D Her ble det 4 lag med en mørk og saftig sjokoladekake, søt og luftig Swiss marengs frosting og toppet med nydelige pikekyss som naturligvis kom i flere nyanser av rosa og et lite dryss av gull. Titt innom for oppskrift og framgangsmåte og del en rosa kake med noen du er glad i du også :D



Dette var en første for meg. Jeg har faktisk ikke laget pikekyss før, men til marengskake hører også små søte marengstopper med :D Så sprøe, lette, søte og utrolig dekorative at en strengt tatt ikke behøver noe mer for å servere en flott kake. Og lett var det også ;) 



Hvem kan vel motstå en saftig, mørk sjokoladekake...? Denne oppskriften er min mest etterspurte, men jeg har aldri forsøkt kombinasjonen med marengs. Resultatet, helt fantastisk! Og ikke minst lager det lille ekstra crunchet av de oppskjærte pikekyssene mellom lagene et lite party i munnen :D 



Oppskrift Pikekyss

Eggehvite fra 3 store egg (romtempererte)
180 g sukker
1 klype Creme de Tartar (kan sløyfes)
(pastafarge om annen en hvite er ønsket)

Framgangsmåte

Forhåndsvarm stekeovnen til 150 grader. Ha eggehviter og Creme de Tartar i kjøkkenmaskinen og kjør på lav hastighet. Skru så opp hastigheten til medium fram til eggehvitene former små luftige topper. Tilsett så sukkeret, en skje i gangen. Stopp gjerne maskinen når dette gjøres slik at sukkeret ikke piskes opp mot sidene. Øk så hastigheten til høy og la den gå i ca 10 minutter. Ved bruk av farge tilsettes dette mot slutten. Du skal nå ha en skinnende marengs klar for å sprøytes i forskjellige former og størrelser. Når pikekyssene er klare til å settes i ovnen senkes graden ned til 90C. Stekes i ca 1 time (avhenger av størrelse) eller til de kjennes lette og faste. 



Saftig Sjokoladekake

400 g sukker
375 g mel
55 g kakao
2 ts natron
4,75 dl vann
1,5 dl olje (jeg bruker Vita hjertegod)
1 ts vaniljeekstrakt
2 ts eddik

Framgangsmåte

Denne kakebunnen er bare fantastisk god :D Forhåndsvarm ovnen til 160 grader. Bland alt det tørre og tilsett alt det våte. Bruk så håndmikseren til det ikke er klumper. Oppskriften bruker jeg normalt til en 23 cm form, men benyttet til denne kaken 1,5 ganger røren og 2 x 20 cm former. Stekes i ca 1 time, men sjekk jevnlig mot slutten med ett grillspyd om den er klar.



Oppskrift Swiss Marengs frosting


Eggehvite fra 9 store egg (romtempererte)
450 g sukker
1 ts vaniljeekstrakt
1 klype salt
(pastafarge om annen enn hvite er ønsket)

Framgangsmåte

Ha sukker og eggehviter i en bolle over vannbad. Rør konstant fram til alt sukkeret er oppløst. Hell så blandingen over i kjøkkenmaskinen og sett på medium hastighet i ca 1 minutt, Øk til høy hastighet fram til du har en skinnende blank marengs og den er kald. Tilsett så salt og vaniljeekstrakt og kjør til det er godt blandet. Fyll hvert lag i kaken og dekk utsiden, bruk gjerne en spatula. Ønsker du farge kan pastafarge blandes ut i deler eller hele frostingen.



Dette var både et nytt og spennende prosjekt for meg som normalt dekorerer kaker med blomster og figurer av fondant og resultatet ble en suksess :D En nydelig rosa kake, både på smak og utseende, delt med de jeg er glad i og setter stor pris på. Vær med å skape bevissthet rundt aksjonen og lag en rosa kake du også for deg og dine. Husk å tagge dine bilder med #rosalunsj :) 

For flere rosa sløyfe varianter av søte saker kan du ta en titt Her

Velbekomme!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram :)

Etiketter: ,