Bryllupskake med åpen peon!

For noen uker siden lagde jeg denne vakre bryllupskaken til Kirsti og Fiton på deres store dag og jeg sto fritt til å lage hva jeg ønsket ut i fra beskrivelsene dus rosa, noen få store blomster og elegant. Herlig! Jeg er faktisk overrasket over hvor mange som lar meg ha fritt spillerom. Det er en utrolig stor tillitserklæring og kompliment. Jeg grep derfor sjansen til å lage en blomst som jeg aldri har laget før. 

Stor nydelig åpen peon!


Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no.

Se så nydelig den ble....! 

Tidligere har jeg kun laget lukkede poener så dette ble en utfordring, men absolutt ikke umulig. Før dette forsøket hadde jeg heller ikke laget mange blomster på streng, så det ble noe prøving og feiling før de tilslutt kom sammen og jeg lærte meg teknikken. I tillegg fant jeg ut at å bruke vanlig fondant eller marshmallowfondant ikke gir det optimale resultatet, selv om en bruker cmc/tylosepulver. Jeg endte derfor opp med å starte på nytt og benytte Satin Ice blomsterpasta isteden.

Har du laget ruffles kake tidligere eller sett kaker med denne teknikken....? 

Ruffles er slike rysjer som går rundt hele siden på kaken og gir den en flott tekstur, spesielt på en kake som skal være helt hvit for å gi den litt mer liv. På denne kaken lagde jeg ruffles rundt hele nederste etasje og det utgjorde stor forskjell på resultatet.

Utrolig flott teknikk som heller ikke er vanskelig. Jeg har laget en egen trinn for trinn tidligere som du kan finne Her.


Tilbake til peonene! 

Nå skal jeg sette meg ned og lage en egen trinn for trinn på disse også, men i mellomtiden kan du finne et tilsvarende trinn for trinn innlegg Her hvor jeg nå i ettertid har laget liljer. Forskjellen er utstikkeren som er benyttet og at jeg her også har brukt en silikonform til å lage mønster i kronbladene for et mer reelt peon utseende. Men selve prinsippet er det samme når det gjelder å lage blomster på streng.

Sugarflair pastafarge Dusk Pink/wine er min absolutte favorittfarge! Skal det være rosa på en kake er det denne jeg går for. Hver eneste gang! Så fin og dus og i tillegg kan du oppnå den perfekte gammelrosa ved å benytte litt mer farge i massen. 

Når det kommer til utstikkeren så finnes det to forskjellige peonutstikkere. Den ene er en pakke med 4 utstikkere av individuelle kronblader og den andre er en pakke med 4 utstikkere hvor hver enkelt utstikker har 5 kronblader. For å lage en åpen peon behøver du den med individuelle kronblader og denne kan du få kjøpt Her.  Har du kun den andre varianten så kan du fks lage flotte fantasiblomster med den. Egen trinn for trinn har jeg delt Her.


Alltid artig å få prøve seg på nye utfordringer. En tar virkelig blomstene til et nytt nivå når en lager de med blomsterstreng. Håper du også fikk lyst til å prøve!

Tusen takk for at du titter innom og lykke til med ditt neste blomsterprosjekt.

Du finner meg og kakene mine på både FB og Instagram!

Etiketter: , ,