Oppskrift Pavlova!

Sommer, selskap og pavlova går hånd i hånd! Så vakker på kakebordet og ikke minst så deilig på smak. Jeg er en nyoppdaget pavlova elsker og denne kaken kommer til å være et fast innslag ved alle begivenheter framover. Og ikke minst er den enkel å lage! Velkommen innom for oppskrift og framgangsmåte.



I dag ble det altså en langpanne til podens 6 årsdag. Bunnen ble ca 38 x 30 cm, men neste gang skal jeg sjekke at jeg har et kakefat som er stort nok og heller lage den mer avlang. Samme oppskrift kan benyttes om du har lyst til å lage en to eller tre etasjes pavlova. Fordel da marengsen i enten 2 x 25 cm sirkler eller 3 x 18 cm.

Oppskrift Pavlova:

240 g eggehvite
1/2 ts creme of Tartar *
350 g sukker
1 ss maisenna
2 ts eddik *   (jeg har brukt eplesidereddik)

* Creme of Tartar kan sløyfes om du ikke har det, men til alt hvor det skal piskes eggehvite er dette en kjekk ingrediens å bruke. Creme of tartar er en eggehvite stabilisator og vil sørge for en lett, luftig og stabil marengs.

* Eddik i pavlova ser jeg er hyppig diskutert på forskjellige kakeforum. Må det brukes eller ikke....? Eddik kan absolutt sløyfes om du ikke har tilgjengelig og det er også mange forskjellige typer som kan benyttes. Hvitvinseddik eller balsamicoeddik er nok de mest vanlige, men jeg har gått for eplesidereddik og det gikk veldig fint.

Pisk eggehvite og creme of tartar (har du ikke det kan du bruke en ts av sukkeret) til du får luftige små topper. Bland maisenna i sukkeret og tilsett litt og litt i marengsen. Jeg lar min Kenwood kjøre på lav hastighet mens jeg tilsetter en ts i gangen så skrur jeg opp hastigheten av og til bare for å få det godt blandet. Pisk til du har en blank og fast marengs og tilsett tilslutt eddik. Pisk så i noen sekunder til.

Spre marengsen utover og sørg for høye kanter slik at du får plass til mye fyll og godsaker på toppen.

Stekes så på 140 grader varmluft i 1 time. La den så avkjøle seg helt i ovnen etter varmen er slått av.


En pavlovabunn kan lages mange dager i forvei av dagen den skal benyttes. Oppbevar den da for eksempel i ovnen (men kjekt å sette en lapp på slik at du husker at den er der og ikke setter på varme) eller på kjøkkenbenken med et håndkle over. 

Her er min ferdigstekte bunn og bær og frukter ligger klart. Herlig! Ingenting er så innbydende som friske farger.


Til fyll kan du velge helt selv hva du går for. denne gangen pisket jeg opp ca 5,5 dl fløte og blandet sammen med 1 boks Piano vaniljekrem. Så deilig og luftig og ikke minst enkelt. Og det er nå det er viktig at du har laget høye kanter på pavlovaen slik at det herlige fyllet holder seg på kaken og du få plass til mye av det. Har du derimot lyst til å bruke opp alle de eggeplommene som er til overs etter marengsbunnen, så kan du finne oppskriften jeg bruker til eggekrem her (intern lenke).

Fyll og pynt pavlovaen så kort tid som mulig før kaken skal spises. Da bevarer du den sprøe ytterkanten på marengsen, som gir ett deilig knas, sammen med det fløyelsmyke fyllet.


Da kommer vi til den beste delen. Strø over med sesongens herligste bær og frukter. Velg akkurat det DU har lyst på og ha på MYE av det :D Når jeg gikk i butikken var det lite bær tilgjengelig så valgene falt på grønne og lilla druer, mango, blåbær, moreller og kiwi og så ble det noen mynteblader i tillegg. Så vakkert at ingen fondantdekorasjon kommer i nærheten. 


Klart til servering og denne kaken var absolutt favoritten på kakebordet. Myk deilig marengs som smelter på tungen, toppet med herlige, friske frukter slår ikke feil. 

Pavlova er absolutt en kake (eller dessert om en heller skal kalle det det) som kan tilpasses årstiden, velg sjokolade, nøtter og krydder for en vintervariant. Vær kreativ og eksperimenter med forskjellige smakskombinasjoner og NYT!

Velbekomme! 

Du finner meg og kakene mine på FB og Instagram!

Etiketter: , , , ,