Drip cake! En av årets store kake trender

Da fikk jeg endelig prøvd det! Drip cake er absolutt en av årets hotte kake trender sammen med blant annet mirror glaze. Skulle gjerne sett at vi hadde noen norske navn på disse teknikkene, men dryppe kake klinger liksom ikke like bra. Det finnes mange varianter av Drip cake, men det de har til hovedtrekk er jo denne effekten av glasur som renner ned på sidene. Du har kanskje sett typen som heter chocolate overload for eksempel? Der toppes hele kaken med sjokolade av alle slags varianter og må jo være midt i blinken for den ekstreme sjokolade-elskeren. Men du finner også de enkle og elegante, en ser jo nå at flere og flere begynner og velge drip cake til bryllup og dåp også. Det er spennende å følge med på trendene som utvikler seg. Det er alltid noe nytt i kakeverdenen og selv om jeg er litt sen med å henge meg på, så kan jeg nå endelig tikke av for første forsøk på Drip Cake.
Jeg har sett så mange av disse kakene som har vært helt fantastiske kunstverk og tenkt at de er nok vanskeligere å lage enn det ser ut. Så jeg har gått rundt og tenkt på hva som ville bli enklest å bruke for å oppnå at glasuren, for det første ikke renner helt ned på sidene og for det andre blir tykk nok i konsistens. De aller fleste bruker sjokolade ganache og det er nok det mest "rette" valget, men jeg ville forsøke noe mer lettvint i første omgang. Om du har vært innom en av mine innlegg om Cake Pops kan du allerede være kjent med mitt favorittsjokolade-merke. KakeBake Non-temp stivner kjapt og spesielt om det helles over en kald kake, så min umiddelbare tanke var jo at den kom til å være perfekt også til denne type bruk. 

Sjokoladen viste seg å ha perfekt konsistens og var utrolig lett å få til fine drypp ned langs sidene. Men den hadde en bakside også.... Når det kom til servering ble det vanskelig å få til fine stykker da sjokoladen var litt for tykk i kanten. Jeg får teste flere alternativer og se hva jeg liker best før jeg avlegger dommen.


Det jo ikke uten grunn at denne kaken ble smurt opp med rosa smørkrem. Vi er inne i måneden hvor Rosa sløyfe aksjonen pågår og hvert år lager jeg en kake eller andre søtsaker i den herlige fargen. Vær med å støtte en god sak du også ved å kjøpe produkter fra Kreftforeningens nettbutikk og/eller donere penger. Mine favoritter i år ble dette søte rosa kruset og en sløyfe-penn, men det er så mye mer å velge mellom. 

Vil du se flere av mine Rosa sløyfe kreasjoner kan du ta en titt Her.


Dette var kun en test kake, men det blir ikke lenge til neste Drip cake lages og jeg kommer da til å lage en fullstendig trinn for trinn med både oppskrifter på denne deilige sjokoladekaken med oreokrem og framgangsmåte. Og lurer du på hvor jeg fikk tak i de søte små oreokjeksene, så var det på taxfreebutikken sist gang jeg var ute på reise. Jeg visste at de kom til å komme inn handy en dag.

Ha en stålende helg, med eller uten baking!

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,