2 etasjes Frostkake!

Det har ikke gått av moten enda...... Frost har lenge vært et populært tema på kakefronten for mange små jenter og gutter, men dette er første gang jeg får anledning til å lage en 2 etasjes Frost kake. Det ble et stilrent design med ikke alt for mange elementer av pynt, akkurat slik jeg liker det. Titt innom så får du også se at Olaf klarer å lure seg med på kaken også......


Innlegget inneholder kommersielle lenker til Kakeboksen.no (merket i hvitt).

Jeg er stor fan av glitter og stas så en hver mulighet til å benytte meg av gull på kaker slår jeg til på. Her har jeg brukt Rolkem sitt gullpulver og det finnes nok ikke et bedre produkt på markedet. Dessverre må man se til utlandet for å få tak i det. Pulveret blandes med enten sitronsaft eller blank sprit (for eksempel vodka) og så pensles den på fondanten og lar det tørke. Det store ett-tallet er en utstikker av typen Patchwork, her kjevler jeg bare ut fondant (tilsatt CMC/Tylose pulver) ganske tykk og lager merke med utstikkeren, så tar jeg en skarp kniv og skjærer rundt omrisset. La det så tørke helst ett par dager slik at det er ordentlig stivt. Bruk to tannpirkere på undersiden slik at den stødig kan plasseres på kaken.


Drapering hadde jeg aldri forsøkt meg på tidligere, og må si det var noe vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg. Det ser jo så pent ut på kaker og tenkte jo at det kunne da umulig være så vanskelig, men å få foldene pene tok noen forsøk for å si det slik. Sløyfene derimot tar ikke lange tiden ved å bruke silikonform, trykk fondanten ned i formen og la den ligge i fryseren i ca 10 min før du tar den ut av formen og lar den tørke litt. Farg fondanten før du lager sløyfen, eller slik som jeg har gjort her, mal den i etterkant med en pulverfarge.


På øverste kake ble det spiselig bilde med en krans av epleblomster i gull. Har veldig lyst på en printer for spiselig bilder selv, men for øyeblikket bestiller jeg på Traktøren. Diamantmønster har jeg laget eget innlegg om hvordan det gjøres, dette kan du lese Her. I tillegg har jeg denne gangen laget stjerne merke med et av mine modellerings verktøy. Veldig enkelt og gir et kongelig preg til Elsa kaken. Og den fine perleraden, som jeg nesten alltid bruker til mine kaker, kan du få kjøpt Her.


Til slutt fant også Olaf veien på kaken. Modellering kan være utfordrende når det faktisk skal ligne på noen, men nå har jeg laget han en 3-4 ganger tidligere og det blir enklere for hver gang. Eget innlegg på hvordan han blir til har jeg skrevet om Her med trinn for trinn bilder.

Og slik ble Frostkaken min til..... Takk for at du titter innom, håper du finner inspirasjon og veiledning til å begi deg ut i den store kakepynteverden!

Du finner meg og kakene mine også på Facebook og Instagram!

Etiketter: , ,