Oppskrift på Blåbær Pannacotta!

Dessert er mitt favoritt måltid! Om du spør meg om hva jeg liker best så er vel svaret egentlig ALT (foruten marsipan). Alle desserter, kaker eller andre søtsaker går gjerne ned på høykant mens jeg nyter hver eneste lille bit. Jeg lever absolutt etter mottoet: Life is short, eat dessert first. Hvorfor ikke liksom..... Neida, alt med måte, men himla godt er det i hvertfall.


Det er ikke ofte jeg og min lillebror har tid til å gjør ting sammen lenger, så det var derfor spesielt hyggelig da han spurte om jeg kunne bistå litt med nyttårsdesserten han skulle stille med til vennegjengen sin. Vi kom fram til at vi skulle lage en porsjonsdessert til de 16 festdeltagerne og helst ha litt ekstra slik at jeg kunne ta med meg til min feiring med mor og far i tillegg.

Jeg digger posjonsdesserter, ikke bare ser de fine ut på dekket bord, men en kan også bruke stilige glass i alle fasonger til å gjøre de enda mer spesielle.

Til mine 4 blåbær pannacotta valgte jeg dessertglass i form av mini cocktailglass.....


.... og her er det ferdige resultatet som min bror tok med til sin Nyttårsfeiring!


Til jul fikk jeg boken Kaker og desserter av Lars Lian fra min bror, så valget av dessert ble hentet ut i fra den. Sååååå mye godt å velge mellom, anbefales derfor på sterkeste om du er en sweet tooth som meg.

Her er oppskriften vi brukte.

Oppskrift blåbær pannacotta:

2 dl fløte
0,5 dl H-melk
75 g sukker
1/2 vaniljestang
2 plater gelatin
175 g blåbærpure (jeg brukte frosne bær og kjørte de kun i blenderen før bruk)
120 g crème fraîche

Framgangsmåte:

- Start med å tine bær (om du bruker frosne) og kjør de i blenderen.
- Legg gelatinplatene i kaldt vann i ca 12 minutter.
- Ha sukker, melk og fløte i en kasserolle
- Snitt vaniljestangen og skrap ut frøene og ha både frø og stang i kasserollen.
- La blandingen koke i ca 2 minutter
- Ta blandingen av platen, klem ut vannet av gelatinplatene og tilsett i blandingen. Rør til gelatinen er oppløst.
- La så blandingen avkjøle seg. Jeg satte den i kjøleskapet, men husk å sjekke jevnlig slik at den ikke starter å stivne.
- Når blandingen er kald tilsettes blåbærpureen. Her brukte jeg en slikkepott til jobben.
- Pisk så opp crème Fraîche til den begynner å tykne. Dette kan ta noen minutter og du vil oppleve at den blir mer rennende før den begynner å tykne.
- Vend så inn crème Fraîchen med resten. Bruk slikkepotten.
- Fordel pannacottaen i serveringsglass etter eget ønske og la de stå i kjøleskapet i minimum 4 timer før servering.

Vi ganget oppskriften med 4 og fikk 20 porsjonsdesserter, men jeg vil nok anbefale og beregne 4 porsjoner på en enkel oppskrift isteden for 5 slik som vi gjorde.

Ett annet lite tips er å bruke en ause og trakt til å fylle glassene. Da vil du unngå søl og kan lettere kontrollere mengde i hvert glass.

Her er altså min brors pannacotta før pynt. Så stilig med desserten på skrå i glasset....

...og lurer du på hvordan vi fikk det til, så kan jeg si at vi var litt kreative med julegavene som mine små gutter hadde fått. Her i huset bruker vi det vi har......!

Det som er vanskelig er jo å få alle til å ha den samme skråen og ikke minst når de skal stå plassert i kjøleskapet. Men guttas Lego ble altså løsningen og en sabla god en også om jeg kan si det selv...

Viktig! Husk at etter pannacottaen er i glasset så er det viktig at de ikke rører så mye på seg. Da vil du få merker oppover glasset og miste effekten av skråen. Løft de derfor veldig forsiktig inn i kjøleskapet og ha de trygt plassert i en kontainer i tillegg slik at de rører seg minimalt. Når de så er stivnet kan de stå helt vanlig og ungene kan få legoen sin tilbake.

Hva du vil gjøre med pynten er helt opp til deg. Her var det snakk om nyttårsaften og vi gikk derfor for litt gull og glitter på ferske blåbær og bringebær. Jeg har brukt rolkem gull pulver og blandet med vodka før jeg penslet på bærene. Såååååå stilig!

Noen mint blader og sjokoladekjeks-stenger måtte også til for litt farge og kontrast.

Unødvendig å si at dette ble en suksess! Nydelig fargerik dessert og ikke for vanskelig å lage heller. Mitt første forsøk på pannacotta og dette blir absolutt en Go To oppskrift når jeg skal ha besøk framover....


Fikk du også lyst til å smake...?

Tusen takk for at du tittet innom og håper du finner inspirasjon til ditt neste dessertprosjekt!

Du finner meg og kakene mine på Facebook og Instagram!

Etiketter: ,