Bryllupskake med vakre liljer av blomsterpasta! (trinn for trinn)

Nå har jeg lenge snakket om å lage flere trinn for trinn innlegg til dere om hvordan en lager forskjellige blomster og i helgen fikk jeg tatt bilder mens jeg lagde nydelige liljer til ei bryllupskake. Dette var første gang jeg lager liljer og jeg ble overrasket over hvor lett det gikk. Har du lyst til å ta blomstene dine til det neste nivået med å lage de med blomsterstreng er dette en fin blomst å starte med. 


Innlegget inneholder kommersielle lenker (merket i hvitt) til Kakeboksen.no.

Se så flott de tar seg ut på kaken! Helt min stil hvor kaken er enkel og elegant med noen få fargerike og imponerende blomster på siden.


Er du klar til å begynne...? Flott! 

Det er ett stort steg å bevege seg over til de litt mer avanserte blomstene på streng, men når du først begynner vil du bli hekta. Det tar blomstene til et helt annet nivå (og ikke minst kakene) og du vil utvide spekteret av type blomster du kan lage og det er ikke noe problem å lage de i stor størrelse heller. Det er faktisk ikke så vanskelig som det ser ut, men først er det et par tips og triks en bør kjenne til......... 

......så la oss sette igang!

Det første en bør investere i om en skal starte med blomster på streng er en av disse pregemattene for å lage spor i blomsterbladene hvor strengen skal plasseres. Uten en slik vil det fort bli mye vanskeligere å lage blomstene. Jeg forklarer nærmere litt senere i innlegget samt viser en metode som kan benyttes om en ikke har en slik tilgjengelig.

Den aller beste massen å lage blomster av, etter min mening, er Satin Ice blomsterpasta. Den er elastisk slik at du får kjevlet tynt uten at den har lett for å revne, spesielt egnet til dekorasjon. Satin ice får du kjøpt hos Kakeboksen Her. Bruker du vanlig fondant eller marshmallow fondant kan du tilsette CMC/Tylosepulver for å oppnå tilnærmet effekt.

Tilslutt behøver du en lilje utstikker, lignende som vist på bildet nedenunder. 


Fargen jeg har brukt til liljene mine er den nydelige Lavender av Sugarflair. Så lys og dus!

Med matten jeg har kan jeg lage 4 blomsterblad om gangen, skal du kjøpe en vil jeg anbefale og se etter en som har flere like spor på rad, slik at du ikke må lage kun en og en. Det tar fort lang tid...... 

Så et viktig tips!

- Ha ett godt lag med maisenna på matten før du kjevler ut blomsterpastaen, om ikke vil den sitte fast når du forsøker å ta den av.


Så kjevles massen så tynn som mulig. Har du, som meg, problemer med at blomsterpastaen sitter fast i kjevlen kan du også strø litt maisenna på kjevlen også. Det gjør det så mye enklere å få kjevlet ut.


Ta så blomsterpastaen av matten og snu den opp ned slik at sporene vises. Nå kan du trykke ut dine første kronblader.


Legg de så over på en blomsterpute og tynn ut endene med ett ball tool. Press ned langs kanten mens du beveger ball toolet bortover. Nå får du fine ruglete kronblader som ser mye mer realistiske ut.


Så var det å sette bladene på blomsterstreng...... og nå kan du se at ved å ha spor til å presse strengene oppover vil være til stor hjelp. Bladene er tynne, men det er ikke noe problem å føre strengen inn i det tykkere partiet. 

Viktig! 

- Dypp strengen i spiselig lim og tørk av det som er overflødig før den så stikkes ca 2 cm inn i bladet. Har du for mye lim vil det som er overflødig sitte igjen i enden og det vil vi unngå når neste steg skal utføres. 

- Press ned sporet slik at pastaen sitter godt rundt strengen på innsiden. Hold så bladet opp ned ved å holde tommel og pekefinger på hver sin side av pastaen hvor strengen er på innsiden og med den andre hånden klyper du tak i enden av bladet og presser/surrer den forsiktig oppover strengen (se nederste blad på bildet). Akkurat slike ting er vanskelig å ta bilde av når en kun har to hender. Nå vil bladet sitte godt fast i strengen slik at det ikke løsner når vi skal sette sammen blomsten senere.


En lilje har normalt flere nyanser av farger og ved å bruke litt lilla rainbow dust kan vi pensle på litt mørkere farge i midten av kronbladet. Og her kommer et nyttig lite tips! Pulverfarger er ofte sterke i fargen så for å duse den ned og få en jevn fin farge blander jeg den ut med litt maisenna. 


Her har jeg farget senteret i litt mørkere lilla og tegnet på svarte prikker med spiselig tusj, slik som noen av de ekte liljene har.

Legg kronbladene i en buet form, bruk et glass og bakepapir under fks, og så er det bare å vente til de er helt tørket. La de ligge i romtemperatur, gjerne i en pappeske eller skap, i minimum 1 døgn (gjerne lengre for å være på den sikre siden). 


Men vi må også ha noen grønne blader...... Og nå kan vise hvordan de kan lages uten pregematten til å lage spor til strengen. Det er mye vanskeligere og blir ikke like pent, men til blader er det lettere å komme unna med da de ikke behøver å være helt rette.

Det ser kanskje ut som jeg bruker samme utstikker, men denne er noe tynnere og litt kortere enn den jeg brukte til selve kronbladene. Samme prosessen gjelder også her. Ha i cmc/tylosepulver om du bruker andre masser enn blomsterpasta. Tynn ut kanten på bladene på en blomsterpute med et ball tool og tørk av overflødig lim fra blomsterstrengen.


Her kommer forskjellen. I stede for å stikke strengen inn i enden av bladet, legger jeg den oppå og presser den litt ned før jeg folder sammen nederste del av bladet rundt strengen og klemmer sammen på baksiden. Press/tvinn enden oppover strengen slik du også gjorde med kronbladene.

Denne metoden er ikke like bra som når en lager med spor, men den funker (selv om jeg vil anbefale og lage noen ekstra ved tilfellet av svinn når den skal settes sammen). 

Siden bladene er på undersiden av blomsten vil det ikke være spesielt synlig når den står på kaken, men skulle en lage kronbladene på samme måte vil det ikke se like pent ut dessverre.


Når det kommer til blomsterstreng så har jeg brukt #24, hadde jeg hatt #26 tilgjengelig hadde jeg gått for det. Det lavere # det sterkere er strengen og det er ikke alltid sterkeste er det som er mest egnet. Vi skal senere både bøye og justere strengene når de settes sammen til en blomst som vil være mye vanskeligere med en sterkere streng.

I tillegg har jeg laget pollenbærerer og et lilla senter (har dessverre alt for lite blomsterkunnskap til å vite hva det egentlig heter), som har ligget til tørk og er klare til bruk.


Nå gjelder det å ha litt tålmodighet. Vær forsiktig og ta deg tid,

Start med å klippe av ca 15-20 cm med blomstertape. Kan du forresten trikset....? For at blomstertapen skal bli klebrig må du holde i begge ender og dra, men ikke så hardt at den ryker. Foruten dette vil du ikke ha en tape som holder delene godt nok på plass. 

Start med senteret og en støvbærer. Lag en liten bøy i støvbærerens streng der den skal festes. Tapen kan være litt tricky i starten, men surr den rundt slik at den sitter godt før du starter med neste støvbærer.


Ta kun en og en om gangen slik at hver enkelt streng sitter godt fast. Du kan rette på plasseringen i etterkant så det er ikke så farlig om de ikke er jevnt fordelt mens du jobber.


Så til kronbladene. Også her tar du kun en og en om gangen. Hver enkelt streng må være godt festet for at de skal stå støtt plassert. 

Viktig! 

- Før de plasseres må det lages en liten knekk på strengen. Dette må gjøres forsiktig og ikke for nære hvor bladet starter. Knekker du for nære slik at nederste del av bladet også knekker litt kan strengen lett løsne og bladet vil ikke kunne stå i den stillingen du vil ha det til. Jeg ødela veldig mange blader i starten på denne måten.

- Hold tommelneglen mot strengen på baksiden av bladet hvor du ønsker at den skal bøyes og press forsiktig bakover på framsiden. Press kun på bladet hvor strengen er, presser du over eller på siden vil det knekke eller løsne fra strengen. Bøy ikke for mye, kun en liten knekk slik at den i første omgang er lett å feste. 


6 kronblader er på og jeg har nå forsiktig bøyd kronbladene litt mer slik at blomsten er mer åpen. Igjen, kun press hvor strengen er og vær varsom. Siden vi allerede har laget en liten bøy på strengen fra før er det nå enklere å brette ut bladene enda litt mer.

Fortsett med de grønne bladene likt som vi tidligere har gjort. Kun ett og ett om gangen. 

Avslutt med å surre blomstertapen helt ned til enden av blomsterstrengene.


Blomsten er ferdig, men hvordan feste den på kaken...? Jeg vil ikke anbefale og sette blomsten rett i kaken. Posy picks (kjenner ikke det norske navnet dessverre) er laget for å plassere ikke-spiselige ting på kaker. Ser ut som en liten kjegle av plast og jeg kjøper de hos Traktøren. Veldig kjekke.


Og har du gjort klar blomstene i god tid før de skal på kaken er det en perfekt anledning til å få brukt vinglassene som står i skapet.


Plasser på kaken og du har laget din aller første lilje.


Jeg håper virkelig at du fikk lyst til å prøve selv. Har du spørsmål er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å skrive en kommentar eller sende meg en mail. Selv om det ble et langt innlegg og det kanskje virker som veldig mye arbeid så kan jeg si at en kommer veldig fort inn i prosessen. Og har du kunnskapen til å lage en type blomst kan du egentlig lage hvilken som helst. Prinsippet er det samme for alle.

Har du lyst til å se trinn for trinn på hvordan jeg lager putemønsteret på siden av kaken også, kan du ta en titt Her. Og for flere av mine trinn for trinn på forskjellige type blomster kan du klikke Her .


Tusen takk for at du titter innom. Legg gjerne igjen en kommentar om du synes innlegget var til nytte. Og hva skal bli den neste blomsten jeg skal lage trinn for trinn på....? Noen forslag? 

Håper du ble inspirert og har lyst til å begi deg ut på et nytt og spennende blomsterprosjekt.

Du finner meg og kakene mine på både Facebook og Instagram!

Etiketter: ,